Publicatie 3-11-2017

Een groep van meer dan 150 biologische speciaalzaken heeft vrijdagmiddag 3 november in Rotterdam de campagne ‘Geen BTW op Bio’ gestart. Volkert Engelsman, directeur van Eosta en onlangs gekozen tot nr. 1 in de Trouw Duurzame top-100, gaf het startschot met het zetten van de eerste handtekening onder de petitie. De initiatiefnemers willen in de eerste 100 dagen van het kabinet naar 0% btw op biologische voeding.

Aan de campagne ‘Geen BTW op Bio’ doen onder andere de biologische speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en Gimsel mee. De start van de campagne vond plaats in de Gimsel in Rotterdam. Op 10, 11 en 12 november kunnen mensen alvast btw-vrij boodschappen doen bij deze biologische speciaalzaken in heel Nederland.

Na het zetten van zijn handtekening bedankte Volkert Engelsman de aanwezige winkelklanten voor het feit dat zij al jaren bereid zijn “dubbel de prijs te betalen” voor de duurzame keuze die zij maken. ”Jullie betalen immers een hogere prijs voor duurzame voedselproductie, en vervolgens betalen jullie via de belasting ook nog eens mee aan de maatschappelijke kosten van de chemische landbouw. Jullie zouden niet extra belast moeten worden, maar juist beloond”.

Engelsman lichtte de uitspraak naderhand toe: “Biologische voeding bespaart de samenleving veel geld. De maatschappelijke kosten van het gebruik van landbouwgif in de chemische landbouw zijn enorm. In een Amerikaans onderzoek is net gebleken dat vrouwen minder vruchtbaar zijn als ze veel groente en fruit met pesticiden eten. De kosten van waterzuivering rijzen de pan uit. In Duitsland is driekwart van alle insecten verdwenen in de 27 jaar tijd. Dat soort kosten komt uiteindelijk bij de overheid terecht.”

Biologische boeren produceren al decennia voedsel zonder glyfosaat, neonicotinoïden en andere schadelijke middelen. In het onderzoeksrapport True Cost Accounting for Food, Farming and Finance liet Eosta samen met de FAO uitrekenen dat elke kilo biologische appels de maatschappij 19 cent gezondheidsvoordeel oplevert ten opzicht van niet-biologische appels. “Biologische voeding is niet te duur, maar gangbaar voedsel is te goedkoop,” stelt Engelsman dan ook.

Vanaf nu kan iedereen de petitie ondertekenen. Dat kan bij de kassa in biologische speciaalzaken of via de campagnewebsite: WWW.GEENBTWOPBIO.NL. De petitie met handtekeningen zal begin 2018 aangeboden worden aan de leden van de Tweede Kamer.

Eosta – met Nature & More als leidend merk – werd in 1990 opgericht en groeide in 27 jaar tijd uit tot een leidende distributeur van biologische groente en fruit, met leveranciers in zes continenten en afzet in heel Europa, de VS en Hongkong. Vanuit de kernwaarden – verantwoord, samen, authentiek – wil Eosta wil een bijdrage leveren aan gezonde voeding, een beter milieu en sociale verantwoordelijkheid.