Massaal Facebook achter ons laten..?!!

wanttoknow.nl · by GuidoJ. · January 31, 2018

‘De Israëlische overheid heeft een plan gelanceerd, om niets minder dan de hele wereld online te bespioneren, in ’n groot initiatief, zal rapportage worden gedaan van anti-semitische posts aan overheden in landen over de hele wereld. Het systeem, dat 3 dagen geleden is gelanceerd, heeft het vooral voorzien op Facebook en Twitter, met posts in het Engels, Arabisch, Frans en Duits. In de loop van de tijd, zullen andere talen en social media-platforms worden toegevoegd..’

citaat uit artikel ‘Veterans Today’
(HIER)

Facebook wordt door bedrijven en organisaties steeds meer ingezet. Het is een medium geworden, waar je als bedrijf, zo heet dat dan, niet meer omheen kunt.. Andersom gezegd: je moét er wel gebruik van maken.. “Iedereen zit op Facebook!” is dan de veel gehoorde tekst bij bedrijfskundigen en communicatiedeskundigen.. Inmiddels lopen bedrijven/organisaties als schapies achter mekaar aan en doen zo, net als al die Facebook-gebruikers aan het sterkste staaltje ‘selffullfilling prophecy’ van de laatste 50 jaar..

De meest gebruikte social media door Nederlandse organisaties/bedrijven zijn Facebook (FB) (90,3%) en Twitter (75,1%). Deze ‘kanalen’ worden hoofdzakelijk ingezet om de zogenaamde doelgroep van deze bedrijven/organisaties te informeren (44,3%) en ook om de naamsbekendheid te vergroten (48,2%). Deze cijfers komen uit recent onderzoek onder deze bedrijven; de eerste editie van het Nederlandse Social Media Onderzoek van de Nederlandse Social Media Academie.

Er gaan sluwe clubs schuil achter de oprichting van Facebook (klik voor artikel hier op de site)

Maar wat we zijn vergeten kennelijk, met z’n allen, is dat FB is opgezet om mensen regelrecht te bespioneren, door ze ZELF hun EIGEN informatie op internet te laten zetten..En al jaren zijn mensen bezig om elkaar sociaal te waarschuwen en te informeren, wat TOTAAL NIET de bedoeling is van het platform. Kijk maar eens op de eerste artikelen van ons hier op de site (zoekmachine bovenaan de site).

Sterker nog: Facebook heeft een tijd geleden zelfs mensen weer opgeroepen om meer privé-zaken te delen, omdat het platform daarvoor bedoelt was. Gezellig jongens, wat een warme uitnodiging van de wolf-in-schaapskleren. Want dat FB een dergelijke vergelijking met glans doorstaat, is ons duidelijk.

Kijk nogmaals geadviseerd, naar de genoemde eerdere artikelen, waarbij ons bijstaat een YouTube, waarin een persoon van de geheime dienst meldt dat de CIA/FBI ‘plezierig verrast’ waren met de acties van mensen op Facebook, die ‘zomaar’ alle prive-info weggaven, waarvan de geheime diensten al jaren al op aan het studeren waren, om het te pakken te krijgen..!

En kijk nu eens naar het recente citaat hierboven, waarbij wéér een organisatie, en niet de minste, (Mossad en/of inlichtingendienst Israël) dit platform als een informatiebaken in gaat zetten voor het monitoren van wereldwijde communicatie. FB zelf lijkt totaal van de kaart, want het wordt aan 2 kanten feitelijk gedwongen keuze te maken..

Nepnieuws censureren, wat wil zeggen, dat je je gebruikers, je feitelijke klanten, de maat gaat nemen en hen gaat koeieneren. Of FB kiest voor haar gebruikers en laat het zoals het is. Maar de keuze is gemaakt en DUS IS HET TIJD IN ONZE OGEN OM FB MASSAAL VAARWEL TE ZEGGEN..! Want er zijn genoeg andere, minstens zulke goede sites, die om je zitten te springen, PRIVACY als essentie in het vaandel hebben staan en dus een VEEL BETERE KEUS zijn..! Dus..

* * *

Massaal Facebook achter ons laten..?!!

2018 © WantToKnow.nl/be

Facebook staat onder druk en wel van 2 kanten. Officieus van veel van haar gebruikers; veel mensen die sociaal getinte berichten op FB posten en melden dat te pas een vooral te onpas, hun berichten of reacties worden verwijderd. Zonder ook maar één persoonlijk bericht of standaardmededeling.. En officieel staat het bedrijf onder druk van de kant van overheden wereldwijd. Deze beschuldigen het bedrijf dat ze meewerken aan het verspreiden van ‘nepnieuws’, whatever that may be.. Zo zou FB -en natuurljik andere social media- zich schuldig hebben gemaakt aan het meewerken aan de verkiezingsmanipulaties in de VS, door niet streng genoeg op te treden tegen het plaatsen van ‘ongenuanceerde’ berichten.

Facebook heeft dit onlangs min of meer erkend; dat een te groot gebruik van sociale netwerken een gevaar voor de democratie kan inhouden. Tegelijk zegt FB dat het ‘er alles aan doet om die risico’s te beperken’… Zo meldt Samidh Chakrabarti, de verantwoordelijke voor ‘burgerparticipatie’ van Facebook, in een tekst die onlangs gepubliceerd werd:

“Hoewel ik een optimist ben van inborst, negeer ik niet de schade die het internet kan veroorzaken, zelfs binnen een democratie die goed functioneert.Facebook heeft er veel te lang over gedaan om te begrijpen dat personen met slechte bedoelingen ons platform misbruikten. We werken erhard aan, die risico’s te neutraliseren”

Opnieuw, nadat Facebook-baas Mark Zuckerberg dat begin januari al had gedaan, erkent Facebook dus, dat het in 2016 zijn rol heeft onderschat in de verspreiding van ‘nepnieuws’ en ‘vals nieuws’. Meer algemeen erkent het dat het niet efficiënt is opgetreden tegen problematische inhoud waarvan het op het netwerk krioelt. Het bedrijf Facebook ligt al maandenlang onder vuur en blijft zich daarvoor publiekelijk maar voor verontschuldigen, en het blijft beloven dat het voortaan beter zal doen..

Maar het is voor jou als oplettende lezer duidelijk.. Het woord ‘nepnieuws’ wordt gebruikt of dit voor iedereen allemaal hetzelfde begrip is. Want immers, wat voor de een als ‘nepnieuws’ wordt gekwalificeerd, is voor de ander informatie die op prijs wordt gesteld en waarvan de ontvanger ZELF wil uitmaken wat hij leest, te lezen krijgt en niet leest, of wil lezen.

De Russen, Poetin en.. de Russen..
Vooral in de onderzoeken naar de vermeende Russische inmenging tijdens de verkiezingen in de VS wordt er continue naar Facebook gewezen. Netwerken die aangestuurd zouden worden door Moskou, zouden sociale netwerken zoals FB hebben ingezet, om kiezers te beïnvloeden. Het Kremlin ontkent die beschuldigingen en bewijs is er niet of nauwelijks geleverd..

Het sociale netwerk telt inmiddels ruim twee miljard gebruikers wereldwijd. En recent voerde Facebook twee wijzigingen door, die de informatie die in de nieuwsfeed van gebruikers verschijnt, zullen wijzigen. Zo zullen de berichten van vrienden bevoordeeld worden, ten koste van institutionele pagina’s van merken of media. Censuur dus. FB bepaalt wat jij niet en wel te zien krijgt dus. Doe je daaraan mee..??

Wanneer je een artikel ‘Liked’ ben je zomaar het haasje..

Links- of rechtsom, we spreken feitelijk over censuur..!!

We plaatsten vorige week dit artikel HIER over agenten die in Groningen op privé-adressen mensen bezochten, die een ‘like’ hadden gegeven aan een FB-post, die opriep tot een betoging, tijdens de komst van minister WIebes naar Groningen..

Je bent dus niet meer veilig als je ergens een vinkje zet. Zo simpel is het.. Wees bereid op de consequenties.. Nu is dit artikel nog daar aan toe wellicht, maar inmiddels gaat de Rusland-bash-idiotie zó ver, dat hetzelfde gebeurd is met mensen die ‘Russische trollpagina’s’ zouden hebben geliked.. Kijk HIER naar dit Engelstalig artikel hierover van 30 januari jl.

Ook in Nederland komt er een hiërarchie aan van ‘betrouwbare informatie’ op basis van wat de gebruikers zelf zullen aangeven. In Nederland gaat Facebook in dit kader starten met het aanpakken van ‘nepnieuws’ op het sociale netwerk, door een zg. ‘factchecker’ te doen, in samenwerking met NU.nl en de Universiteit Leiden. Alsof dat de ‘Alwetende’-goden-der-Waarheid’ zijn..

Dit bericht over deze samenwerking, maakt het bedrijf donderdag 31 januari bekend. Redacteuren van deze mediapartners krijgen toegang tot een speciaal Facebook-dashboard, waarin te zien is welke artikelen door gebruikers zijn aangemerkt als nepnieuws. Berichten die inderdaad feitelijk onjuist blijken te zijn kunnen vervolgens als zodanig worden aangemerkt. Dus heb je een hekel aan iemand? Zorg voor veel duimpjes naar beneden en meldingen en je hebt kans dat je, puur op subjectieve basis, de censuur een handje helpt.

Jaja, en wie dan door dit team geclassificeerd ‘nepnieuws’ op Facebook heeft geplaatst, krijgt dan een waarschuwing te zien. Dat zou de mensen achter de berichten ervan moeten weerhouden, verder te gaan met het verspreiden van misleidende informatie. En ja, dan kunnen de aanhalingstekens weg, want dan is het officieel nepnieuws.. Maar ook vanuit de regulier kant van de MSM is er geen bijval voor dit FB-initiatief..

ANP-adjunct-hoofdredacteur Johan Groeneveld zegt dat hij “geen enkele reden ziet” om eventueel deel te nemen aan het clubje ‘waarheidsvinders’. Volgens Groeneveld van dit persbureau, moet Facebook überhaupt niet worden gezien als nieuwsmedium, ook al krijgen wel steeds meer mensen hun nieuws via de site. “Wat ons betreft is nieuws het product, het werk van journalisten en redacties en is het grootste deel van deinformatie op het Facebook-platform irrelevant, onjuist, ongenuanceerd of onrijp”, zegt Groeneveld. “Dat heeft helemaal niets met nieuws te maken. Mensen die nepnieuws verspreiden zie ik als belletjetrekkers en bedplassers.”

Maar volgens NU.nl-hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman is het ‘feiten checken’ al een belangrijke bezigheid is van NU.nl. “Deze expertise zetten we graag in voor Facebook.” Jaja, de liefdadigheid straalt eraf nietwaar..? Hoekman is ervan overtuigd: “Voor veel mensen is Facebook ook een plek waar ze nieuwsberichten lezen. Ik zie het dan ook als een gedeelde verantwoordelijkheid van experts in de journalistiek om te zorgen dat nieuws echt blijft en nepnieuws geen kans krijgt.”

Uiteindelijk zal dan FB het nieuws, na de stempel ‘nepnieuws’, dan niet helemaal van Facebook worden verwijderd, maar het zal wel minder goed scoren in de algoritmes van de site, en daarom minder zichtbaar worden. Kun je het je voorstellen..?? Een site met het simpele idee om je met anderen te verbinden. Kun je je het voorstellen, een clubje’ van onbekenden, die gaat uitmaken dat JIJ niet meer kunt onderscheiden wat écht en ónecht is..??

Maar FB moet wel..
Eerder kondigde Facebook in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten al vergelijkbare stappen aan, nadat ophef ontstond over de mogelijke invloed van nepnieuws in de presidentsverkiezingen van de VS. In Duitsland riepen verschillende partijen op tot speciale wetgeving tegen nepnieuws. Maar telkens weer blijft de simpele vraag, wie het recht op informatie met modderpoten denkt te mogen treden, door JOU te gaan censureren.. Je leesgedrag, het delen van jou informatie.. Wegwezen toch van zo’n platform..?

In 2013 trok uitgeverij De Telegraaf de stekker uit het eens zo mega-succesvolle HYVES.. Klik op de illustratie voor het hele bericht uit 2013.

Na Hyves houden jongeren het bij FB ook voor gezien..!
Jongeren tussen de 16 en 19 verlaten massaal Facebook. Ook in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Global Web Index die onlangs werden gepubliceerd. De helft van de jongeren heeft FB al verlaten of is daarmee onderweg. Vraag het aan jongeren in je omgeving.. FB is een ‘oude-lullen-medium’ aan het worden voor hen. Of andersom gezegd: ‘De lol is eraf’..!

Cijfers tonen het aan. Op de vraag wie van de jongeren op Facebook zit, bevestigde begin 2014 nog 56% van de jongeren dit nog met met een ‘Ja’. Maar dat was een jaar eerder, in het eerste kwartaal van 2013 nog 76%..! Inmiddels ligt dat gebruik nog slechts op 43%, maar het is vooral de gebruiksintensiteit die afneemt..! En.. Deze cijfers zijn gemeten over jongeren over de hele wereld, maar de mensen achter deze Global Web Index wisten te melden dat de daling onder jongeren in Nederland het grootst is. Facebook zet de trend in, die Hyves al eerder duidelijk maakte.. Commercie en pottenkijkers zijn de dood in de pot..!

Maar liefst 52% van de Nederlandse jongeren verliet afgelopen jaar Facebook. Whatsapp is momenteel verreweg het meest populaire chatprogramma. Daarnaast doet Twitter het nog altijd goed onder jongeren. Via Twitter blijven ze nog altijd via korte berichten met elkaar in contact, terwijl ze tegelijkertijd online meepraten met hun favoriete Tv-programma.

Natuurlijk heeft Facebook op dit moment nog geen last van deze trend. De commercie heeft het platform nog maar net ‘ontdekt’.. Zo noteerde Facebook vorig jaar ruim 60% meer omzet dan een jaar eerder. Totaal is dat dan, hou je vast, ruim US$ 2 miljard omzet en daarvan kwam US$ 1,8 miljard dollar uit advertenties. De helft van de advertentie-omzet was weer te danken aan mobiele advertenties. Desondanks zijn de mensen achter FB net gek; de trend baart zorgen bij Facebook, want het is simpel: dit platform is bij één van de doelgroepen al niet meer heilig. Who’s next?

Zijn er alternatieven waar je PRIVACY-BESCHERMD kunt delen..?
Jazeker zijn die er.. Wij plaatsten eerder al een oproep om in het kader van zoekmachines die je gebruikt, het bedrijf Google massaal te verlaten en zelden of NOOIT meer met dit zoekmasjien te zoeken. Kijk HIER naar een krachtig artikel over simpele manieren om alternatieve zoekmachines te gebruiken.. Wij hebben overigens gisteren als site de beslissing genomen, om Google VOLLEDIG af te schrijven.

Zij werven eigenlijk voor ons, via een Google-systeem dat ‘Adsense’ heet, advertenties. Dat zijn de adds die je links en rechts op de site ziet staan. Maar gedurende de afgelopen jaren, zijn onze inkomsten via het volledige automatische computerprogramma, teruggebracht tot zo’n 20% van de eerste omzet. En dat, terwijl de eisen waaraan de site dient te voldoen, volgens Google-uitgangspunten, alleen maar strakker en onpersoonlijker zijn geworden..

Byebye Google dus.. Je hoort hier natuurlijk als bezoeker van deze site, binnenkort meer over. Wij hebben het gehad met Google. Kijk overigens ook eens naar het artikel, waaruit maar weer eens blijkt, hoe je aandacht en energie door het bedrijf wordt misbruikt.. (Klik op de illustratie voor link naar artikel)


Er zijn platforms á la FB te over..

Wij hebben onlangs een account geopend op MeWe, een platform dat privacy garandeerd als eerste topic voor gebruikers (analoog aan de zoekmachines DuckDuckGo en Ecosia bijvoorbeeld) Maar vanzelfsprekend is het een kwestie van elkaar uitnodigen en zorgen dat je op meerdere platforms tegelijk bent. En kijk eens wat er gebeurt als je FB alleen bekijkt en NIET MEER ACTIEF gebruikt, door geen reacties meer te geven, likes of postings te doen. Wij zullen met wanttoknow ook op MeWe een account openen trouwens.

Wellicht zien we elkaar daar..? En wie weet krijg je een uitnodiging van ons..Helaas is het platform er alleen nog in het Engels of Duits, maar wie weet, als we ons best doen..? Heb jij zelf andere ideeën van platforms zoals FB, laat het dan hieronder bij de reacties weten. We houden ons aanbevolen om in onze browser via een extra tabje, ook andere platforms bij te houden en ons er evt. bij aan te sluiten

Een interview met de maker van MeWe tot slot..

Nederlandstalige- geselecteerde- maar niet gepubliceerde artikelen:

[rss url=https://www.instapaper.com/folder/3512068/rss/6196606/hBBwhP0ZNQTzoQKPjMpBOlQ75o show_title=true show_links=ture show_summary=true show_author=true show_date=true recent=false]