Internetmanipulatie bedreigt verkiezingen Latijns-Amerika

Internetmanipulatie bedreigt verkiezingen Latijns-Amerika

13-02-18 03:12:00,

Met verkiezingen in zes Latijns-Amerikaanse landen dit jaar maken deskundigen in de regio zich zorgen over manipulatie op sociale media om politieke campagnes te beïnvloeden.

Het gebruik van geautomatiseerde programma’s, zogenoemde bots, om profielen in sociale netwerken te creëren die propaganda, leugens en haat verspreiden op platforms zoals Facebook, Twitter en WhatsApp, zijn al dagelijks digitale realiteit in de regio.

Volgens Tommaso Gravante, een academicus aan het Centrum voor Interdisciplinair onderzoek in Sociale Wetenschappen van de Nationale Autonome Universiteit van Mexico, is het lastig deze profielen te detecteren die gebruik maken van kunstmatige intelligentie of machine learning.

Hij zegt dat er een probleem is met de bedrijven die big data verzamelen, zoals Google. “Zij verzamelen steeds meer informatie, maar we weten niet hoe die beheerd wordt. Er worden complexe algoritmes gebruikt, maar hoe dat precies werkt, is een mysterie”, zegt hij.

Presidentsverkiezingen

In 2018 zijn er in zes Latijns-Amerikaanse landen presidentsverkiezingen, terwijl in andere landen referendums of parlementsverkiezingen zijn. En ‘technopolitiek’ is deel van het electorale landschap in de regio.

Op 1 juli zijn er presidentsverkiezingen in Mexico, en dat is al te zien op sociale netwerken. Hetzelfde wordt verwacht bij de verkiezingen in Colombia in mei, en in Brazilië in oktober. In Costa Rica, Paraguay en Venezuela zijn dit jaar ook presidentsverkiezingen.

“De digitale technologie waarbij iedereen mee kan praten en mee kan luisteren, betekent een groot voordeel voor de vrije meningsuiting. Mensen kunnen eenvoudiger informatie geven en krijgen. Maar ook de problemen van een samenleving zie je in die netwerken terug”, zegt Catalina Botero, een Colombiaanse expert.

Het potentiële bereik van een boodschap op het internet heeft invloed op de positieve of negatieve effecten ervan, zegt Botero, directeur van de niet-gouvernementele organisatie Karisma, die zich bezighoudt met mensenrechten en digitalisering.

Barack Obama

Het gebruik van sociale netwerken en digitale media in politieke campagnes kwam onder de aandacht in de Verenigde Staten in 2008, tijdens de campagne van de Democraat Barack Obama (2009-2017). Hij won in november van dat jaar de presidentsverkiezingen. Sindsdien bestaat de perceptie dat nieuwe technologie bepalend kan zijn voor de toon, en daarmee de uitkomst, van verkiezingscampagnes.

Dat geloof werd nog versterkt door het gebruik van big data en data mining in 2016 door de huidige president Donald Trump,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: