Le Monde en de folterende jihadisten

willyvandamme.wordpress.com · by Willy Van Damme · March 31, 2018

Terwijl Jorn De Cock in De Standaard van 29 maart 2018 met ‘Het einde is in zicht, het ergste moet nog komen’ nog maar eens de klaagzang van die salafisten zong over hun zoveelste nederlaag heeft Le Monde van diezelfde dag al een ander verhaal in petto over die salafisten en de strijd om Oost-Ghouta, de vlakbij Damascus gelegen streek.

Het verhaal van Laure Stephan in Le Monde noemt ‘De rebellengevangenissen van de Ghouta beginnen hun geheimen prijs te geven’ (1) toont een totaal ander beeld van wat er daar exact gebeurt. Merkwaardig want al meer dan zeven jaar voert deze krant een heuse propagandaoorlog tegen Syrië en steunt het voluit al Qaeda en haar partners.

Mohammed Alloesh, topman van het Leger van Islam sinds de dood van zijn neef Zahran. De man die voor het Westen en Saoedi-Arabië in Genève de leider is van de ‘vredesbesprekingen’ voor Syrië. Zijn rijk is ten einde. Hem rest eventueel nog een luxe kamer in de Ritz-Carlton in de Saoedische hoofdstad Riyad. Hier staat hij in de luchthaven van Genève. Hij verblijft gelukkig voor hem niet in Douma maar in zijn tweede vaderland Saoedi-Arabië. En hij weet zeker meer over die aanval met sarin van 21 augustus 2013.

 

Het bewijs van Le Monde

Ooit maakte de krant zich zelfs hopeloos belachelijk en ook verdacht toen ze in 2013 verhalen publiceerde (2) waarbij ze stelde het ultieme bewijs te bezitten dat het Syrische leger sarin had gebruikt. Een bewering die de Franse regering zoals verwacht praktisch onmiddellijk erna overnam.

Toen de VN-missie van de Zweed Ake Sellström op 13 december 2013 haar dossier over die vermeende aanvallen met sarin publiceerde (3) besprak deze in haar finaal rapport ook dat verhaal. Het werd door die commissie verworpen wegens een gebrek aan serieuze bewijsgaring. Alle ‘bewijsmateriaal’ kwam immers van die terreurgroepen. Men weigerde het daarom zelfs te onderzoeken.

Waarop Le Monde dan maar zweeg over dat vernietigende oordeel van de commissie Sellström over hun ‘bewijs’. Geen woord over dat finaal rapport in de krant. Het toont de heel doordachte manipulaties van deze zogenaamde kwaliteitskrant. Nu na jaren van het klakkeloos overnemen van de beweringen van die salafistische groepen geeft Le Monde voor zover geweten ditmaal voor de eerste maal een ander beeld.

Folteringen

Le Monde heeft het in dat artikel over het lot van de massa’s gevangen van het Leger van de Islam die recent werden vrijgelaten of konden ontsnappen aan het privélegertje van de familie Alloesh.

Een betoging in Oost-Ghouta tegen de aanwezigheid van die salafisten daar in de dagen voor de bevrijding. Een verhaal dat ook het aan de Moslimbroeders gelieerde Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten bevestigde. Reeds in 2015 waren er tegen het Leger van de Islam daar betogingen die echter bloedig werden onderdrukt. Uit de cijfers van de VN en de Syrische regering van diegenen die naar het jihadistengebied in de provincie Idlib vertrokken en diegenen die bleven of naar de vluchtelingenkampen van de regering trokken blijkt dat die jihadisten, hun familie en aanhangers ongeveer 10 tot 15% van de bevolking uitmaakten.

Volgens Le Monde bevatten die gevangenissen niet alleen gewapende opposanten maar ook vrouwen en kinderen van andere geloofsgemeenschappen en simpele burgers en arbeiders uit onder meer de vlakbij gelegen industriestad Adra die in 2013 bij een raid werden gevangen genomen.

Daarbij werden volgens de krant: “De gevangenen gebruikt om de tunnels te graven in de door het regime belegerde zones. Anderen werden dan weer onderworpen aan folteringen.” Voor de goede waarnemer niets nieuws natuurlijk. Alleen wekt het verbazing dat Le Monde dit nu pas ‘ontdekt’.

De waarheid is echter nog veel erger. Men vergeet hier de slachtpartijen met onthoofdingen, het van de daken gooien van vermeende homoseksuelen, het achterhouden voor de bevolking van voedsel en geneesmiddelen, het grootschalig plunderen en de verplichte invoering van hun vorm van salafisme met onder meer het verbod op roken en muziek.

Zo zal het de kenners van het dossier ongetwijfeld opgevallen zijn dat zo goed als alle vrouwen die uit het gebied ontsnapten met een nikab waren getooid. Voor vrouwen zonder nikab was er immers de foltergevangenis van de familie Alloesh.

Willy Van Damme

 

1) Le Monde, 28 maart 2017, Laure Stephan, ‘Avec la chute de la Ghouta orientale, les prisons rebelles commencent à livrer leurs secrets.’ , http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2018/03/28/avec-la-chute-de-la-ghouta-orientale-les-prisons-rebelles-commencent-a-livrer-leurs-secrets_5277466_3218.html#ClTOOPt9sod8SjwH.99

2) Le Monde, 27 mei 2013, Philippe Rémy, ‘Guerre chimique en Syrie – Sur le front de Damas’, http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2013/05/27/syrie-le-monde-temoin-d-attaques-toxiques_3417225_3218.html.

En 5 juni 2013, ‘Comment “Le Monde” a obtenu des preuves de l’usage d’armes chimiques en Syrie?’, http://www.lemonde.fr/proche-orient/chat/2013/06/05/comment-le-monde-a-obtenu-des-preuves-de-l-usage-d-armes-chimiques-en-syrie_3424321_3218.html

Met als vraag: Waarom schreef Philippe Rémy die leugens schreven en waarom deze krant dit publiceerde. Waarbij Le Monde in de weken en maanden nadien regelmatig opriep tot oorlog tegen Syrië.

En hoe kon die journalist het samen met fotograaf Laurent Van der Stockt twee maanden, zoals de krant beweert, zonder kidnapping uithouden bij die salafistische terreurgroepen in Oost-Ghouta? Een regio waar onder meer al Qaeda erg actief was. Geweten is dat veel buitenlandse perscorrespondenten nauw samenwerken met de veiligheidsdiensten van hun land.

3) VN, 13 december 2013, ‘ United Nations Mission to Investigate Allegations of the Use of Chemical Weapons in the Syrian Arab Republic. Final report.’ https://unoda-web.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/12/report.pdf

De video-opname van de persconferentie waarbij Ake Sellström de beweringen over die gifgasaanval in Oost-Ghouta van 21 augustus 2013 van Human Rights Watch, The New York Times en fantast Eliot Higgins, alias Moses Brown, ridiculiseert is te vinden op ‘UN Mission to Investigate Allegations of the Use of Chemical Weapons in the Syrian Arab Republic – Press Conference’: http://webtv.un.org/watch/un-mission-to-investigate-allegations-of-the-use-of-chemical-weapons-in-the-syrian-arab-republic-press-conference/2932994876001/.

De raket met sarin had, naar hij op een vraag toen antwoordde, geen 9 km zoals de naar oorlog smakkende Human Rights Watch beweerde maar hoogstens 2 km gevlogen en kwam dus bijna zeker van bij die jihadisten. Waarvan het ook geweten was dat zij alleen met dit type raket werkten. Een cruciaal gegeven welke zeer bewust uit de massamedia werd gehouden.

willyvandamme.wordpress.com · by Willy Van Damme · March 31, 2018

Nederlandstalige- geselecteerde- maar niet gepubliceerde artikelen:

[rss url=https://www.instapaper.com/folder/3512068/rss/6196606/hBBwhP0ZNQTzoQKPjMpBOlQ75o show_title=true show_links=ture show_summary=true show_author=true show_date=true recent=false]