Hoe oorlogspropaganda de drijvende kracht achter onze economie werd

Hoe oorlogspropaganda de drijvende kracht achter onze economie werd

11-04-18 07:38:00,

Kopen, kopen, kopen. Om onze economie te laten groeien moeten we alsmaar meer consumeren. Dat gaat niet vanzelf: marketeers zetten psychologische analyse en propaganda in om jouw onbewuste verlangens te bespelen. Wie is er de baas over jouw portemonnee? Vooruitlopend op de uitzending van ‘Kasboekje van Nederland’ vanavond, schreef Thomas Bollen dit essay.

Dit stuk in 1 minuut

  • Bedrijven trekken alles uit de kast om jou aan te zetten tot koopgedrag. En met succes: we consumeren meer dan ooit. Afgelopen jaar was dat in Nederland ruim 300 miljard euro.
  • ‘Marketing is oorlog’ is daarbij niet alleen een adagium: bij het ontstaan van de moderne consumptiemaatschappij speelde oorlogspropaganda een cruciale rol. De opkomst van het internet heeft het werk van de marketeer nog een stuk makkelijker gemaakt: dankzij bedrijven als Facebook en Google is het doorgronden van de massa eenvoudiger en completer dan ooit tevoren.
  • Onze consumptie stijgt nog ieder jaar, alsof de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in fabrieken en milieuvervuiling er niet toe doen. Hebben we dit nog wel onder controle? Of heeft de marketingmachine de regie overgenomen?
  • Dit artikel sluit aan op de aflevering ‘Kopen, kopen, kopen’ van de televisieserie Kasboekje van Nederland die woensdagavond 20:45 is te zien op NPO2.


Lees verder

‘Hoe kunnen al die spullen toch steeds weer een weg in mijn leven vinden?’, vraagt Yara Michels zich af in haar ‘grote shoplog’, een Youtube-vlog waarin ze modieuze shirts, blouses, maar ook kussens en geurkaarsen aan haar duizenden volgers laat zien. Michels — 28 jaar, sinds kort hoofdredacteur van Linda.meiden en 162.000 volgers op Instagram, haalt een Levi’s Denim broekje tevoorschijn: ‘Gek genoeg is ie in de was gekrompen ofzo, en ik pas ‘m niet meer aan.’ Dan realiseert ze zich dat haar kijkers misschien wat anders denken: ‘Dit is trouwens niet een excuus omdat ik teveel snacks heb gegeten.’ En: ‘ik wil gewoon de perfecte denim shorts hebben.’

Yara Michels is op zoek naar de perfecte spullen. En niet zomaar perfect: het moet perfect zijn voor háár, passend bij wie ze is of wil zijn. 

Daarin is ze niet de enige. In een zoektocht langs meer dan duizend commerciële prikkels per dag,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: