Stay woke, this is America!

Stay woke, this is America!

18-05-18 01:35:00,

Donald Glover, beter bekend onder zijn artiestennaam Childish Gambino, is weer eens viraal gegaan. In zijn hit ‘Redbone’, uit 2016, vroeg hij luisteraars om ‘woke’ te blijven. Ditmaal, met de clip van ‘This Is America’, houdt hij de maatschappij een pijnlijk confronterende spiegel voor.

Donald Glovers artistieke profiel is vrij uniek: hij is regisseur, acteur, schrijver, producer, stand-up comedian, rapper, zanger, dj en songwriter. Dat doet hij stuk voor stuk geweldig, getuige zijn twee Emmy Awards en Globe Award als bekroning voor zijn werk. Daarnaast doet hij het als Childish Gambino uitstekend, met vijf Grammy-nominaties voor zijn soulful en funky album ‘Awaken, My Love’ uit 2016.

Zijn recente hit ‘This is America’ zet sinds 5 mei YouTube en alle andere mediakanalen in vuur en vlam. “An artist’s duty is to reflect the times”, zei Nina Simone ooit. Gambino lijkt dit goed te begrijpen, want 49 miljoen views later kunnen we alleen vaststellen dat zijn video iets heeft losgemaakt. Niet alleen door zijn Jim Crowreferentie (een typetje van een zwarte Amerikaanse tot slaaf gemaakte, red.), of Amerika’s liefde voor wapens en de link met wapengeweld. Maar ook hoe de media het leed van zwarte mensen gebruikt om kijkcijfers te genereren. En dan zijn er nog een aantal verborgen zaken waar we alleen maar over kunnen speculeren.

Minstrel Jim Crowkarikatuur

Gambino loopt in de clip een grote loods binnen, volledig in een Jim Crow-karakter ‘minstrel’. Dat was ten tijde van de rassenscheiding een manier van wit Amerika om via ‘blackface’ Afro-Amerikanen belachelijk te maken. Het is Gambino’s uitwerking van racistische stereotypering. Hij is de Afrikaan die er altijd vrolijk bij loopt, lui en/of gewelddadig is, maar ondanks alles wel geweldig dansend door het leven gaat. Hip hop legende Jay-Z maakte onlangs ook gebruik van dit soort beeldspraak in zijn ‘Story of OJ’.

Afleiding en mediamiscommunicatie

Gambino houdt de kijker een spiegel voor. Vallen de gebeurtenissen op de achtergrond op of focussen we ons net als zo vaak alleen op de duidelijke schiet- en racistische incidenten, om daarna weer vrolijk te worden van zijn gedans? Houden we ons, met de constante afleidingen, echt bezig met wat er gaande is? Zal Amerika na de zoveelste moord en het racistisch gemotiveerde wapengeweld (D. Roof in Charleston) voortgaan met dansen?

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: