Hoe McDonald’s auteursrechten misbruikt om amper belastingen te betalen

Hoe McDonald’s auteursrechten misbruikt om amper belastingen te betalen

23-05-18 08:45:00,

Je bent als consument van een Happy Meal niet de verklaring waarom McDonald’s de grootste speler van de fast food industrie is. Het aantal verkochte hamburgers is slechts een klein deel van de winst. Meer dan tachtig procent verzamelt de keten dankzij een rijkelijke belastingkorting op zijn auteursrechten. Je leest het goed. Zoals de boeken van een auteur, zijn hamburgers McDonald’s intellectueel eigendom.

McDonald’s speciale taksvrije saus werd in 2015 al ontdekt en bekend gemaakt in het Unhappy Meal rapport. Opgesteld door EPSU, EFFAT en SEIU – een coalitie van Europese en Amerikaanse vakbonden – onthult het rapport hoe de fast food keten tussen 2009 en 2013 meer dan één miljard euro aan bedrijfstaksen zonder enige moeite wist te vermijden.

Drie jaar later is het meer van hetzelfde. De onderzoeken, uitgevoerd door de Europese Commissie, beangstigen McDonald’s duidelijk niet. Hun enige reactie is om zich nog minder transparant op te stellen “omdat het volgens hen schadelijk zou kunnen zijn voor de concurrentie”. Zelfs met een steeds ondoorzichtigere en complexere belastingstructuur heeft de vakbondscoalitie McDonald’s belastingontduiking in het 2018 Unhappier Meal rapport aan het licht kunnen brengen.

Hamburgers als intellectueel eigendom

Je wordt geen fast food gigant door veel hamburgers te verkopen. Wel door te beweren dat je niet enkel troep verkoopt, maar ook vakkennis.  Auteursrechten zijn een welgekend concept op foto’s, muziek of boeken. Als auteur van een product wordt je aanzienlijk minder belast op elke verkoop van dat product. Voor McDonald’s geldt helaas net hetzelfde. De keten maakt gebruik van de intellectuele eigendomsrechten op zijn Happy Meals om op die manier jaarlijks miljoenen uit te sparen op zijn belastingaangifte.

Dankzij de belastingkorting op de verkoop van intellectueel eigendom, zijn de inkomsten vanuit een franchisewinkel vier maal zo groot in vergelijking met een restaurant waarvan de auteursrechten niet overgekocht zijn. McDonald’s streefdoel is niet voor niets het veroveren van 90 in plaats van 81 procent franchisewinkels tegen 2018.

Ook andere ketens, zoals Burger King, Subway en Starbucks, zijn schuldig aan het misbruik maken van hun auteursrechten. De tactiek ondermijnt het volledige belastingsysteem, maar op papier is het volledig legaal. Toch moet het anders kunnen. Zoals secretaris-generaal van de internationale publieke diensten, Rosa Pavanelli het duidelijk samenvat: “Er is iets mis wanneer we een man op de maan kunnen zetten,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: