AVG Schending? Grootste NL Mediabedrijven gaan bezoekersprofielen uitbaten – Lang Leve Europa!

07-06-18 12:09:00,

Vandaag in het nieuws dat de drie grootste mediabedrijven in Nederland (en Belgie) aangeven grootschalig misbruik te gaan maken van bezoekersprofielen:

Persgroep, Sanoma en TMG gaan dataprofielen leveren aan adverteerders. De drie Nederlandse mediabedrijven De Persgroep, Sanoma Media en Telegraaf Media Groep (TMG) starten eind juni een gemeenschappelijke datadienst voor adverteerders.
Met de dienst, NLprofiel, willen de bedrijven één loket bieden waar adverteerders terecht kunnen voor datagedreven marketing. De dienst voldoet volgens de initiatiefnemers aan de nieuwe Europese privacyregels. NLprofiel biedt de mogelijkheid voor adverteerders om “door middel van relevante dataprofielen eenduidig over de verschillende mediapartijen heen te kunnen plannen”, aldus de drie bedrijven.

Deze drie grote mediabedrijven gaat jouw data samenvoegen in profielen. En gaat jouw profiel vervolgens verkopen/uitbaten aan adverteerders. Jij bent dus het product dat verkocht gaat worden. Dat men het daarbij niet zo nauw neemt met de AVG blijkt al snel.

Ze schrijven namelijk het volgende:

De mediabedrijven lijken door het samenvoegen van informatie de concurrentie te willen aangaan met Facebook en Google, wereldwijd momenteel de dominante spelers op het gebied van gerichte advertenties. Door de data te combineren, zijn de profielen van miljoenen Nederlanders in één keer benaderbaar. De bedrijven claimen dat het gebruik van de data in lijn zal liggen met de regels van de AVG door onder andere te werken met het IAB Consent Framework. De drie bedrijven blijven met NLProfiel eigenaar van de data van eigen gebruikers.

Grappig, ik dacht toch dat informatie van/over gebruikers met AVG het eigendom blijft van gebruikers? Nog wat toelichting:

Wij gebruiken bijvoorbeeld het DoubleClick-advertentiesysteem van Google en andere Persgroep-titels gebruiken dat ook. Door data te combineren kun je dus iemand targetten op zowel de Volkskrant als Tweakers bijvoorbeeld.

Het grootschalig combineren van gebruikersprofielen om te verkopen aan adverteerders. Dat klinkt niet als AVG. En het feit dat men zich zelf eigenaar noemt van jouw data ook niet.

De grootste mediabedrijven gaan grootschalig profielen opstellen van bezoekers, inclusief jij. Of je wilt, of niet, ze hebben je IP. En dan combineren over bedrijven heen, dat is uiteraard AVG-schemergebied, zeker omdat het niet strict noodzakelijk voor het leveren van die dienst (i.e. openbaar maken van de website). En dan die profielen vervolgens uitbaten voor winst…

De vraag is uiteraard wat men nog meer gaat doen met die data.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: