Gamificatie: alleen als je genoeg punten hebt mag je in China op reis – De Lange Mars Plus

14-06-18 06:48:00,

China gaat in 2020 een systeem invoeren waarmee iedere burger een puntenwaardering krijgt waardoor hij of zij bepaalde dingen wel of juist niet meer mag doen. In het westen hebben we ook iets dergelijks, maar dat vergaart alleen informatie voor bedrijven over de kredietwaardigheid. Staan we voor een vooruitgang of hollen we naar een totalitaire staat? China gaat ons voor.

Kun je het voorstellen, dat de hele wereld gegamificeerd wordt? Dat alles wat je doet wordt bijgehouden en beoordeeld en dat je daarvoor punten krijgt waardoor je een bepaalde ranking krijgt die recht geeft op of juist je recht doet verliezen? Dat je leven bepaald wordt door punten die je van de regering krijgt, waardoor zij voor jou bepalen wat goed en slecht voor je is?

Natuurlijk is er al een bepaalde mate van sturing en controle, maar op deze manier krijgt veel meer gedrag consequenties.

Gamificatie

Gamificatie is de toepassing van een spelelement in een non-game omgeving. Met gamificatie kan je ook de betrokkenheid van de gebruiker verbeteren, productiviteit van de organisatie, het leren, gebruikersgemak van systemen, stem onverschilligheid en meer. Dit betekent mensen stimuleren, maar het kan ook op een andere meer manipulatieve manier gebruikt worden.

De elementen die je toevoegt hebben alles te maken met ieders behoefte aan waardering. Uit het neurotische gebruik van de mobiel blijkt het enorme gebrek aan zelfrespect of zelfwaardering dat mensen hebben. Iedere keer dat wij appen, Facebooken of Twitteren zien wij hoeveel likes of andere blijken van waardering we op onze accounts hebben gekregen van onze ‘vrienden’, of ‘volgers’. Iedere ‘post’ lokt een reactie uit, wat aandacht betekent van anderen.

Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, Instagram, Reddit, maken onophoudelijk gebruik van de grootste zwakte van de mens, namelijk zijn bodemloze behoefte aan waardering en respect. Het succes van de mobiele telefoon zou geen schim zijn van wat het nu is zonder gamificatie. De twee kunnen ideaal gecombineerd worden.  De sociale media zoals we deze nu kennen bestaan amper pas vijftien jaar. Zij bieden nieuwe manieren van interactie, maar creëren ook een verslaving door misbruik te maken van deze psychologische zwakheid. Het aantal likes of commentaren kun je zien als een vorm van gamificatie.

 » Lees verder