Open brief aan het ABP – The Rights Forum

20-06-18 09:25:00,

Opinie

Guiding Principles PGGM UN Global Compact Bank Discount Israëlische banken Bank Hapoalim Bank Leumi PFZW ABP Human Rights Watch Kolonisering

ABP: stop met investeren in Israëls kolonisering

Teken de petitie

Teken nu!

Martijn de Rooi / Open brief aan het ABP

Het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds belegt in drie Israëlische banken die een prominente rol spelen in Israëls illegale kolonisering van Palestijns gebied. Een protest daartegen werd door ABP beantwoord met een bedrieglijk betoog. Martijn de Rooi reageert in een open brief aan mevrouw Corien Wortmann-Kool, bestuursvoorzitter van het fonds.

Reclame van de Leumi-bank op de luchthaven van Tel Aviv: ‘Where ever you want to go, Leumi is with you.’ Oók in de illegale nederzettingen.Yehudit Garinkol / PikiWiki

Geachte mevrouw Wortmann-Kool,

Via sociale media kreeg ik het antwoord van ABP onder ogen aan een Nederlander die er bij u op aandrong uw beleggingen in drie Israëlische banken te beëindigen. Dat antwoord schoot mij in het verkeerde keelgat en ik vind het belangrijk u mijn bezwaren kenbaar te maken.

Voor het geval u het bericht van ABP niet paraat hebt, het luidt als volgt:

We houden de staat Israël, in navolging van uitspraken van het Internationaal Gerechtshof, de VN en de Nederlandse regering, primair verantwoordelijk voor de schendingen van mensenrechten. Die zijn een gevolg van het Israëlische nederzettingenbeleid. De staat Israël is in die zin veroordeeld, maar de Israëlische banken in die zin niet. Rond het conflict tussen Israël en de Palestijnen lopen emoties hoog op, ook in Nederland. ABP doet echter niet aan politiek. Ons duurzaam en verantwoord beleggingsbeleid is om die reden gebaseerd op twee objectieve uitgangspunten, te weten internationale wet- en regelgeving en de uitgangspunten van de UN Global Compact.