Privatiseringen duwen algemeen belang opzij

28-08-18 07:35:00,

Beppe Grillo, de stichter van de nu regerende Italiaanse Vijfsterrenbeweging, vindt dat het beheer van bruggen en wegen weer een zaak van de staat moet worden. Met de instorting van het Morandi-viaduct in Genua is in Italië en elders de discussie losgebarsten over de privatiseringen van de infrastructuur: in hoeverre zijn die te rijmen met het algemeen belang?

Zoals elders dacht de Italiaanse overheid dat privatisering van infrastructuur veel goede kanten had. Er was het credo van de EU dat schuldafbouw voor alles gaat. Privatiseringen spekken immers de staatskas.

En na het blootleggen van de systematische corruptie van de politieke gezagsdragers, kon privatisering begin deze eeuw ook worden voorgesteld als een middel tegen corruptie. Terwijl dat in de praktijk net het omgekeerde is, want bij de toewijzing van concessies komt veel ruimte vrij voor ‘smeren’.

Winstmaximalisatie met publieke infrastructuur

De firma Autostrade, onderdeel van Atlantia, baat bruggen, wegen en luchthavens uit in Europa en Amerika. Het bedrijf dat het viaduct beheert, heeft één centraal doel: winst maken. Veiligheid is een nevenaspect.

Dezelfde logica duikt ook op bij de brand in het torengebouw Grenfell in Londen op 14 juni 2017. Uit winstbejag was er bij de renovatie goedkope maar wel zeer brandbare gevelbeplating aangebracht.

Londen, Genua, het is dezelfde logica.

Discussie over nut privatiseringen losgebarsten

Ook in Frankrijk wordt nu volop gediscussieerd over de privatiseringsplannen van de Franse president Macron en zijn rechtse minister van Economie en Financiën, Bruno Le Maire. Voor eind dit jaar staat de privatisering van de luchthavens van Parijs op de agenda. De Franse staat wil zijn aandeel van 50,6 % van de hand doen.

Kandidaat is onder meer de Italiaanse firma Atlantia, die daar grote winst ruikt. Atlantia is al eigenaar van de luchthaven van Nice.

Maar Macron heeft duidelijk de openbare opinie niet mee.

Een privéfirma heeft er geen belang bij rekening te houden met de omwonenden, integendeel

De privatisering van de autowegen is een schandaal, de rechtse Jean-Pierre Raffarin, premier van 2002 tot 2005, heeft indertijd enkele concessies ‘cadeau’ gedaan aan zijn vrienden die naar hartelust de toltarieven verhoogden. Er is ook de vrees van het publiek voor slappere veiligheidsnormen. Een privéfirma heeft geen belang bij rekening te houden met de omwonenden,

 » Lees verder