Horch – Vader van maar liefst twee automerken

12-10-18 10:37:00,

150 jaar geleden werd August Horch geboren. Hij schiep maar liefst twee naar hem genoemde automerken en niet de geringste. Hoewel hij als ondernemer niet zo succesvol was, was hij een begenadigd constructeur van auto’s.

Eigenlijk had de op 12 oktober 1868 in Winningen bij Koblenz geboren jongen net als zijn vader smid moeten worden. Hij rondde in het bedrijf van zijn vader dan ook een opleiding daarvoor af. Aangezien de techniek hem echter veel meer tot de verbeelding sprak dan het vooruitzicht het bedrijf van zijn vader over te nemen en hij ook qua lichamelijke gesteldheid minder geschikt was voor dit zware beroep, vatte hij na enige omzwervingen in uiteenlopende beroepen een studie machinebouw aan de Technische Hogeschool Mittweida aan.

Na drie jaren studie is hij ingenieur en komt Horch in de automobielbouw terecht. In 1896 komt hij in dienst bij de automobielbouwpionier Carl Benz, die hem al na vier maanden verantwoordelijk maakt voor de productie van de Benz Velo, de eerste in serie geproduceerde auto ter wereld.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!

Benz Velo (foto: Allen Watkin)

Maar de technicus Horch interesseert niet zozeer het economisch voordelige als wel het technisch haalbare. Hij streeft naar beter presterende automobielen. Dit leidt tot meningsverschillen met zijn werkgever die onoverbrugbaar blijken, waarop Horch in 1899 in Köln-Ehrenfeld zijn eigen bedrijf Horch & Cie. opricht.

Horchs auto’s zijn innoverend. Zijn eerste model uit het jaar 1900 gebruikt voor het eerst een kruiskoppeling in de aandrijving. Zijn in 1903 gepresenteerde Model 3 is de eerste Duitse auto met een vier-cilindermotor. In 1907 volgt het eerste model met zes cilinders.

August Horch in een door hem ontworpen auto, 1908 (foto: Bundesarchiv)

Zakenpartner

Dit alles is kapitaalintensief. Een zakenpartner en persoonlijke vriend vindt Horch in de vermogende koopman en ondernemer Friedrich Paul Fikentscher uit Zwickau. Samen zetten ze Horchs bedrijf in 1904 om in een naamloze vennootschap (Aktiengesellschaft) in Zwickau. In de Saksische stad is Horch uiteindelijk een vergelijkbaar lot beschoren als eerder al bij Benz in Mannheim. Als constructeur wordt de ambitieuze ingenieur gewaardeerd, maar als bedrijfsleider minder. In 1909 komt het tot een buitengewone zitting van de raad van toezicht van het bedrijf dat zijn naam draagt,

 » Lees verder