Voor EU-ambtenaren is het elke dag uitverkoop

22-10-18 11:06:00,

Om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, mogen EU-ambtenaren en Europarlementariërs geen geschenken aannemen van belangenbehartigers. Maar intussen geven veel bedrijven hen wél en masse flinke kortingen op auto’s en luxe designproducten, enkel omdat ze een diplomatenpaspoort hebben. Verenigingen van ambtsdragers werpen zich op als bemiddelaars. Zo wordt een grijs gebied gecreëerd, waar amper zicht op is.

In de Europese hoofdstad Brussel is de lobby alomtegenwoordig. Europarlementariërs en hun medewerkers, ambtenaren van de Europese Commissie en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven komen elkaar om de haverklap tegen bij congressen en netwerkborrels. De onderlinge sfeer is amicaal, want de stad is klein en je hebt nu eenmaal vaak met elkaar te maken. Wie weet wanneer je de ander nog eens nodig hebt, al was het maar omdat er ook flink van baantjes gewisseld wordt. Een assistent van een Europarlementariër die zich goed in de kijker speelt, kan met een beetje mazzel een paar jaar later een dikbetaalde lobbyfunctie verwerven bij een multinational.

Het bedrijfsleven geneert zich er bovendien doorgaans niet voor om zichzelf nadrukkelijk te laten zien. Of je nu komt opdraven bij een ambassadeborrel of op een duurzaamheidscongres, altijd zie je prominent een reclamebord vol bedrijfslogo’s om de aanwezige ambtsdragers eraan te herinneren aan welke ondernemingen ze het evenement, en de gratis drankjes, te danken hebben. Vrijwel niemand kijkt daar vreemd van op. De lobby is onderdeel van de dagelijkse Brusselse realiteit.

Tientallen grote merken blijken bereid om de Europese ambtsdragers wat extraatjes toe te stoppen

Wie echter wat dieper in die bubbel duikt, ontdekt dat er ook een hele wereld aan reclameborden is die níet met het blote oog waarneembaar is. Wat zich afspeelt in die wereld zie je pas als je zelf voor de Europese instituties werkt. Een medewerker van een Europarlementariër die via zijn Linkedin-profiel een fikse prijsreductie op de aanschaf van een auto krijgt aangeboden, bijvoorbeeld, of de website van een ambtenarenvereniging waar na inloggen hele pagina’s met lucratieve aanbiedingen verschijnen. Tientallen grote merken blijken bereid om op die manier de Europese ambtsdragers wat extraatjes toe te stoppen. Het is een promotiewereld die zich volledig richt op de Brusselse diplomatenbubbel, en die veilig is onttrokken aan het zicht van pottenkijkers.

Maar net zoals veel EU-ambtsdragers de schouders ophalen over de gesponsorde congressen, maken ze zich ook niet zo druk over al deze douceurtjes die hun kaste ontvangt van het bedrijfsleven.

 » Lees verder