belastingvoordeel-en-politieke-inmenging-heineken-gaat-nu-ook-naar-mozambique

30-10-18 06:29:00,

Nederland steunt investeringen van het eigen bedrijfsleven die arme landen meer welvaart moeten brengen, zoals een nieuwe Heineken-brouwerij die binnenkort opent in Mozambique. Dat klinkt aantrekkelijk, maar profiteert het gastland daar werkelijk van? Olivier van Beemen rapporteert uit Maputo, de hoofdstad van Mozambique.

Dit stuk in 1 minuut

  • Heineken geldt in de ogen van de Nederlandse regering als een geslaagd voorbeeld van de combinatie van hulp en handel. Het idee is dat Nederlandse bedrijven bijdragen aan de ontwikkeling van Afrikaanse gastlanden, en in ruil daarvoor worden bijgestaan door de Nederlandse overheid, zowel in financiële als praktische zin.

  • Terwijl Mozambique momenteel vanwege een recent schandaal een internationale pariastatus heeft bij geldschieters en investeerders, haalde Nederland vorig jaar als eerste westerse natie de banden met Mozambique weer aan: Heineken wil er een brouwerij bouwen.

  • Heineken kreeg van Mozambique gedaan dat ze haar investeringskosten over tien in plaats van vijf jaar mocht uitsmeren, en wist bovendien een korting voor kleine brouwerijen te bedingen, waar het bedrijf zich vervolgens ook zelf onder schaarde.

  • De komst van de Nederlandse multinational leidt er zodoende toe dat de zo goed als failliete staat de komende jaren waarschijnlijk minder accijnsinkomsten uit bier zal ontvangen.

  • In Maputo wordt inmiddels in steeds bredere kring betwijfeld of investeringen zoals die van Heineken het land überhaupt iets opleveren, of dat ze juist geld kosten. De internationale ngo ActionAid berekende onlangs dat Mozambique jaarlijks ruim een half miljard dollar misloopt door dergelijke gunstige belastingregelingen.


Lees verder

Nog voor de opening van een gloednieuwe brouwerij was Heineken deze zomer al voorpaginanieuws in Mozambique. Intern onderzoek als gevolg van onthullingen in het boek Bier voor Afrika had uitgewezen dat jonge vrouwen die in lokale barretjes het Nederlandse merk moesten aanprijzen, met seksueel misbruik te kampen hadden. De klachten waren dermate ernstig dat het bedrijf besloot de promotieactiviteiten per direct op te schorten. Aan welke handelingen de zogeheten promotiemeisjes waren blootgesteld, weigert de brouwer bekend te maken. Elders op het continent vindt Heineken ongewenste intimiteiten, prostitutie en gedwongen seks met superieuren onvoldoende reden om met de omstreden promotieactiviteiten te stoppen.

 » Lees verder