economische-en-politieke-synergie-tussen-china-en-balkan

06-11-18 04:55:00,

Terwijl het Westen, Rusland en islamitische staten als Turkije en Saoedi-Arabië op de westelijke Balkan om invloed concurreren, kon zich de afgelopen jaren op kousenvoeten een andere macht een positie verwerven: China.

De Volksrepubliek heeft voor haar engagement op de zuidoostelijke flank van Europa zowel economische als politieke redenen. Sinds september 2013 werkt Peking aan het ambitieuze project van een ‘Nieuwe Zijderoute ter Zee’, die China via de Indische Oceaan en het Suezkanaal met Europa moet verbinden en in de laatste etappe door de Middellandse Zee naar Griekenland moet leiden. Doel van het project is dat het transport van Chinese goederen naar West-, Centraal en Noord-Europese afzetmarkten eenvoudiger wordt. Hierdoor muteert de Balkan tot een belangrijke doorvoerregio. Derhalve investeert China nu massief in de verkeersinfrastructuur daar.

Infrastructurele projecten

De belangrijkste projecten in dit kader zijn de uitbreiding van de Griekse haven van Piraeus voor bijna een miljard euro en de nog duidelijk kosten-intensievere opwaardering van het spoortraject tussen Belgrado en Boedapest. Bedoeling van dat laatste is dat daar vanaf 2023 goederentreinen met 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!

De opdrachten voor de bouw van de meestal met krediet gefinancierde verkeersaders, energiecentrales of logistieke centra gaan vrijwel uitsluitend naar Chinese firma’s.

Kolencentrales

Ecologisch problematisch is dat Peking de plannen van Bosnië-Herzegovina, Servië, Macedonië, Roemenië, Griekenland en Kosovo voor de uitbouw van de energievoorziening door talrijke nieuwe kolencentrales ondersteunt. Nu al staan twaalf van de dertig meest vervuilende centrales ter wereld in deze regio. Maar de uitvoering van Pekings plannen vereist nu eenmaal grote hoeveelheden goedkope energie.

Bruinkoolmijn en -centrale bij Megalopolis, Griekenland (foto: Peter Tzeferis)

En daar komen bijvoorbeeld de 15 miljard ton bruinkool onder de grond in Kosovo – meer dan in heel China – van pas. In Europa beschikken alleen Duitsland en Polen over grotere bruinkoolvoorraden. Tegen deze achtergrond komen de pogingen van de EU om de CO2-uitstoot in Europa te reduceren haast deerniswekkend voor.

Politieke bondgenoten

China’s engagement op de Balkan belooft naast economische ook politieke voordelen. De Volksrepubliek kan in de mondiale concurrentiestrijd met de VS bondgenoten goed gebruiken, wanneer het bijvoorbeeld onder vuur wordt genomen ten aanzien van zijn beleid in de Zuid-Chinese Zee of ten aanzien van de islamitische Oeigoeren in Sinkiang.

 » Lees verder