bpost-van-fier-overheidsbedrijf-tot-onderaannemer-van-amazon-en-co

08-11-18 06:43:00,

Zes dagen staking bij Aviapartner en vijf dagen staking bij Bpost. De gemene deler? Werknemers die tot het uiterste gedreven worden. Welkom in de Amazon-economie.

Na Aviapartner is het de beurt aan Bpost om geconfronteerd te worden met een lange staking. Ogenschijnlijk hebben die twee bedrijven weinig gemeen. Behalve dan dat de stakingen aanleiding geven tot eindeloze journalistieke variaties op het thema ‘de getroffen klant’.

Als je de verzuchtingen van het personeel naast elkaar legt, zie je al meer gelijkenissen. De werkdruk is ondraaglijk. Vakanties kunnen niet opgenomen worden doordat beide bedrijven kampen met personeelstekort. Er worden overuren geklopt die onmogelijk ingehaald kunnen worden.

Bij beide bedrijven is er ook sprake van een directie en raad van bestuur die lak hebben aan sociaal overleg en met ceo’s of bestuurders die er niet om malen om hun werknemers te schofferen. Bpost-ceo Koen Van Gerven riep in juni zijn personeel op om de comfortzone te verlaten. Die boodschap – uit de mond van een man die 700.000 euro per jaar verdient – kwam hard aan bij werknemers die op hun tandvlees zitten en die het moeten redden met 1500 euro per maand.

Bij Aviapartner was het Laurent Levaux die telkens weer olie op het vuur goot tijdens de staking. Levaux is trouwens geen onbekende bij Bpost. Tot begin dit jaar was hij er bestuurder en als het van de regering afhangt zou hij er na de huidige benoemingscarrousel opnieuw kunnen zitten. Lavaux kwam twee jaar geleden in het nieuws toen bleek dat hij voor drie vergaderingen bij Bpost 20.000 euro opstreek. Naar de 8 andere vergaderingen had hij zijn kat gestuurd. Te druk bezig met alle andere raden van bestuur waar hij in zetelt. Het legde hem alvast geen windeieren. Zijn vermogen wordt geschat op 39 miljoen euro.

Maar wat de werknemers van Aviapartner en Bpost echt met elkaar verbindt, is dat ze werken in de onderbuik van de ‘nieuwe economie’. Ze zijn onderaannemers voor bedrijven die voornamelijk via het internet hun goedkope diensten aanbieden: de lowcostvliegtuigmaatschappijen zoals bij Aviapartner, Coolblue en Zalando zoals bij Bpost.

De achterkant van de goedkope vliegtuigtickets of de pakjes die voor geen geld de wereld rondreizen én de hoge omzetgroei van die bedrijven zijn de kapot gewerkte werknemers. Voor Bpost is het bezorgen van pakjes een groeimarkt,

 » Lees verder