8216mediaconcentratie-is-risico-voor-de-democratie8217-uitpers

14-12-18 10:48:00,

Krantenkiosk te Brussel, foto: Tim Lambrechts (Quasium)

In opdracht van het Vlaams Parlement rapporteert de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) jaarlijks over mediaconcentratie in Vlaanderen. Als het van de VRM afhangt, ligt er nogal wat werk op de plank van de huidige en komende ministers van Media.

De conclusie van de VRM luidt: “Hoewel er niet één speler is die de hele Vlaamse mediasector domineert, blijken veel vormen van horizontale, verticale of crossmediale concentratie te bestaan in en tussen een aantal segmenten van verschillende Vlaamse mediavormen. Dit kan een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod.”

In de toegankelijke versie van het lijvige rapport legt de VRM uit wat de gevaren zijn van toenemende concentratie.

“Als burger maken we gebruik van de informatie die we via de media opvangen om onze politieke keuzes te maken. Mediaconcentratie kan er voor zorgen dat minder gunstig nieuws over politici onder de mat wordt geveegd, zodat de kiezers toch nog zullen kiezen voor zulke politici (bv. Fake news dat op Facebook de ronde deed in het kader van de verkiezing van Trump en de Brexit). Mediaconcentratie kan ook zorgen voor eenzijdige berichtgeving (bv. enkel de grote politieke partijen komen aan bod; kleine, nieuwe politieke partijen krijgen nauwelijks media-aandacht).

Informatie bepaalt onze economische keuzes (als consument of ondernemer) (bv. wanneer we in de pers vernemen dat de benzineprijs stijgt, zullen we nog snel de tank vullen. Als er goed weer aangekondigd wordt, zullen de slagers barbequevlees in promotie zetten.). Als de informatie door mediaconcentratie vertekend of achtergehouden wordt, zullen de consumenten en ondernemers niet meer de meest optimale beslissingen kunnen nemen, en is er welvaartsverlies. Tot slot leidt mediaconcentratie ook tot een grotere drempel voor nieuwe toetreders tot de markt, wat innovatie in de weg staat.”

Zeker op de krantenmarkt is de concentratie bijzonder hoog. Twee multinationals – Mediahuis en De Persgroep – controleren de hele markt. De cijfers slaan op 2017. De Tijd kwam ondertussen bij Roularta terecht. Maar dan nog controleren Mediahuis en De Persgroep 96,6 procent van de krantenmarkt.

Producten

Bovendien vormen De Persgroep en Medialaan, het bedrijf achter VTM en Q-music, vanaf 2009 één bedrijf. Alle redacties van die groep worden samengebracht in één gebouw aan het station van Antwerpen.

 » Lees verder