14-03-19 08:54:00,

‘Je oude leverancier heeft je afgesloten? Geen stress. Wij zorgen ervoor dat je binnen 48 uur weer licht hebt.’ Dit was de lokker van Robin, een energiebedrijf dat focuste op mensen met schulden. Het ene na het andere energiebedrijf ziet een doelgroep in mensen zonder geld. Waarom? Follow the Money legt een vreemd verdienmodel bloot.

Dit stuk in 1 minuut

  • Op de energiemarkt is het vechten (en betalen) voor iedere nieuwe klant. De laagste prijs wint, en bedrijven zetten bonussen en lokkertjes in om klanten over te laten stappen.
  • Aan energie valt nauwelijks nog te verdienen. Wel aan klanten die lang klant blijven.
  • Energiebedrijf Robin (de naam komt van Robin Hood) dacht de ideale doelgroep aan te boren: mensen met schulden, die via hun bewindvoerder aangemeld worden.
  • Maar terwijl oprichter Ronald Ruskauff zichzelf op een dure Audi trakteerde, begon het klachten te regenen over zijn bedrijf.  
  • Naast Robin richten meer energiebedrijven zich op schuldenaars. Energie staat immers hoog op de prioriteitenlijst, de rekening wordt doorgaans betaald. Daarbij hebben deze klanten niet veel andere keus. Hoe verdien je echter aan mensen die diep in het rood staan?


Lees verder

Eind februari ging energieleverancier Robin failliet. 30.000 Nederlanders raakten daarmee hun leverancier kwijt, waarna ze gedwongen moesten overstappen naar Woonenergie. Robin richtte zich expliciet op mensen met schulden, met kreten in advertenties als: ‘Gelukkig was er nog één leverancier waar ik terecht kon.’

Het faillissement van Robin volgt op het omvallen van EnergieFlex in oktober 2018, dat zich ook al richtte op mensen met schulden. ‘Feitelijk worden mensen met schulden aan hun lot overgelaten,’ zegt eigenaar van EnergieFlex Sathees Sampar daarover in 2016 in een persbericht. ‘Wij willen ze juist coachen om hun energiekosten beter te beheersen.’

Ondertussen zag onlangs een nieuwe energiemaatschappij het levenslicht: Zeker Energie. Ook hier bestaat de doelgroep volgens de website uit bewindvoerders en budgetbeheerders. De belofte: geen waarborgsom en ‘u betaalt nooit administratiekosten bij een achterstand, betalingsregeling of spoedaanmelding’.

Weer een ander, de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE), heeft speciale aanbiedingen voor mensen die het beheer over hun eigen portemonnee niet meer (mogen) voeren: ‘Speciaal voor de cliënten van Huizenga Bewindvoering,

 » Lees verder