Online oorlog, onder de radar

19-12-19 08:57:00,

Met Cambridge Analytica en de Brexit-campagne in het achterhoofd waren de Britse media bij de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk vooral gespitst op het traceren van geautomatiseerde propaganda vanaf buitenlandse accounts. Het liep anders, zag Jan Kuitenbrouwer. Deze campagne kende amper politiek nieuws en werd gedomineerd door moddergevechten.

Als je in het Verenigd Koninkrijk de afgelopen weken bij Google het woord ‘how’ intikte, was de kans groot dat de autotext-functie dat aanvulde tot ‘how should I vote’. Klikte je daarop, dan was de kans groot dat het eerste gesponsorde én het eerste ‘vrije’ zoekresultaat van een aan de Conservatives gelieerde website waren. Wat betekent dat? Bijvoorbeeld dat je door Google was getarget als een potentiële Conservative-stemmer, ook als je dat niet bent. Maar als je de incognito mode inschakelde, waarbij Google doet alsof het niets van je weet, was de kans op links naar conservatieve websites óók veel groter.

Dat zou kunnen betekenen dat de Conservatives Google effectiever gebruikte dan Labour, meer budget, slimmere optimalisatietactieken, maar het kan ook zijn dat het algoritme van Google zelf je eerder in aanraking brengt met conservatieve content dan progressieve. Dat ‘nette’ conservatieve content meedrijft op de digitale draaikolk van sensatie en razernij waarop radicaal rechts het patent heeft, en die als geen ander clicks genereert.

Het punt is: we weten het niet.

Veel rumoer, weinig politiek nieuws

De afgelopen verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk waren de vreemdste in de menselijke herinnering – commentatoren constateerden het keer op keer. Het waren ongetwijfeld de belangrijkste Britse verkiezingen sinds de Tweede Wereldoorlog. Het aantal zwevende kiezers werd geschat op 40 procent, het hoogste ooit gemeten. Dat feit alleen al zou, naar de oude inzichten, tot een spannende, levendige campagne hebben moeten leiden, maar dat deed het dus niet. Soms was het alsof er helemaal geen verkiezingen wáren, zo weinig politiek nieuws was er te melden. Een paar debatten, zonder de premier, televisie-interviews, ook weer zonder de premier, zo nu en dan een relletje, maar verder – schijnbaar – niets. De verklaring: de echte campagne speelde zich af onder de radar. Op internet.

Wie vanaf nu een verkiezing wil winnen, doet er goed aan #UKGeneralElections2019 grondig te bestuderen, want zo zullen verkiezingen er voortaan uitzien. ‘There are lessons here,’ schreefThe Guardian,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: