De lantaarnpalen worden massaal vervangen door Smart Lighting.

de-lantaarnpalen-worden-massaal-vervangen-door-smart-lighting.

21-02-20 06:22:00,

In Europa staan volgens de Europese Unie meer dan 90 miljoen lantaarnpalen. En daarvan is driekwart ouder dan 25 jaar. In bepaalde steden gaat de helft van het energiebudget naar lantaarnpalen. Alleen al het vervangen van de conventionele lichtbronnen door energiebesparende varianten zou 2 miljard euro opleveren. Slimme lichtmasten kunnen echter veel meer en zijn ook de lantaarnpalen voor in de toekomst.

De functie van de lantaarnpaal is veranderd

Met de komst van elektriciteit in de 19de eeuw werden de gaslampen vervangen. De eerste Nederlandse plaats met elektrische straatverlichting was in 1886 in Nijmegen. De enige functie van een lantaarnpaal was dan om de straat of park te verlichten. Rond het begin van de 21ste eeuw vindt de Europese Unie dat daar verandering in komen. De EU gebruikt de slogan ‘a dozen things you can do with a humble lamppost that has nothing to do with light’ in een plan om 10 miljoen lantaarnpalen op te waarderen, door ze niet alleen te voeden uit zonnestroom, maar ze tevens diverse andere draadloze taken te geven, de ‘slimme’ lantaarnpalen zijn in opmars.

In Nederland

In Nederland staan 3,5 miljoen lichtmasten in de openbare ruimte. De verandering is dat lichtmasten niet alleen licht kunnen geven maar er met de nieuwe technieken veel meer mogelijkheden hebben. Mogelijkheden als:

-Integratie van sensoren. Sensoren, die via het 5G-netwerk data doorsturen over de hoeveelheid verkeer meten en daarop de sterkte van de verlichting aanpassen of een slimme lantaarnpaal die aangaat zodra er een fietser in het donker op het fietspad fietst. Verder kunnen slimme lantaarnpalen gratis wifi-netwerken herbergen of de veiligheid van burgers te bewaken, door belangrijke informatie te delen via schermen en luidsprekers. Of sensoren die de luchtkwaliteit meten of informatie verzamelen over ondergelopen straten, sensoren die geluid meten en een seintje geven als het geluid boven een bepaald niveau komt, sensoren die de temperatuur van het wegdek meten om te kunnen bepalen wanneer er (preventief) gestrooid moet worden, sensoren die meten of een afvalbak vol is of sensoren die de CO2 uitstoot meten;

-Radar. De lantaarnpalen gebruiken radar om voertuigsnelheden te meten om op grond daarvan de verkeerslichten te besturen;

-Ledlampen. De conventionele lampen worden vervangen door slimme en zuinige LED-armaturen.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: