MH17-proces: getuigen straaljagers buiten beeld | Uitpers

mh17-proces:-getuigen-straaljagers-buiten-beeld-|-uitpers

13-06-20 06:17:00,

Sukhoi SU-27’s van de Oekraïense luchtmacht. (Foto Sputnik News, press service of Ukrainian president)

Oekraïne verzuimde het luchtruim te sluiten boven oorlogsgebied – en talloze mensen waren getuige van straaljagers toen MH17 neerkwam. Het Nederlands Openbaar Ministerie sluit hiervoor haar ogen in het proces tegen de verdachten van de vliegramp. Hebben de Oekraïense autoriteiten bewust een ongeluk geriskeerd of zelfs uitgelokt?

Vier militaire leiders van de van Oekraïne afgescheiden Volksrepubliek Donetsk (DPR), drie Russische staatsburgers en een Oekraïner, staan in Nederland terecht voor het neerhalen van vlucht 17 van Mayasia AirlinesMH17 van Schipol naar Kuala Lumpur op 17 juli 2014 in het oostelijke deel van Oekraïne, waarbij alle 298 passagiers omkwamen, de meeste van hen Nederlanders, en ook Belgen. Het Openbaar Ministerie beschouwt deze mannen als “hoofdrolspelers die gevieren een Buk-TELAR van de Russische Federatie hebben overgenomen en ingezet als onderdeel van hun eigen militaire operatie, met het doel om een vliegtuig neer te schieten”.

Luchtruim expres opengehouden?

Het valt nog steeds te bezien of MH17 inderdaad werd neergehaald met een Buk luchtafweerinstallatie uit Rusland. Maar stel dat alles precies zo is verlopen als beschreven door het Nederlands Openbaar Ministerie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en het Joint Investigation Team (JIT). Stel dat MH17 inderdaad in rebellengebied is neergehaald met een Buk -TELAR die vanuit Rusland was aangevoerd. Waarom staan dan alleen DPR-rebellen terecht? Waarom wordt er niemand berecht die verantwoordelijk was voor het Oekraïense luchtruim? Als dat volledig gesloten was geweest boven het oostelijke deel van het land dan was het onmogelijk geweest een verkeersvliegtuig neer te halen.

Volgens de Oekraïense autoriteiten, waren er in de maanden en dagen voorafgaand aan de ramp ten minste zestien Oekraïense militaire vliegtuigen neergehaald, waaronder helikopters, gevechtsvliegtuigen en transporttoestellen. Dit met behulp van machinegeweren, MANPADS en grond-luchtraketsystemen genaamd ‘Igla’ en ‘Strela’. Toch bleven passagiersvliegtuigen over het oorlogsgebied vliegen. Waarom stond de civiele luchtverkeersleiding van Oekraïne dit toe?

Uit een vertrouwelijk JIT-document dat werd gepubliceerd door Bonanza Media, blijkt dat de rebellen ervan overtuigd waren dat de autoriteiten in Kiev niet blunderden. Ze hielden met opzet het luchtruim boven het oostelijke deel van Oekraïne open. “Uit telefoongesprekken blijkt dat ze dachten dat militaire vliegtuigen in de buurt vlogen van civiele vliegtuigen,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: