De val van Beiroet | Door Karl Bernd Esser | KenFM.de

de-val-van-beiroet-|-door-karl-bernd-esser-|-kenfm.de

13-08-20 07:32:00,

Een explosie als een kernproef.

Een standpunt van Karl Bernd Esser.

De sterkste explosie in de geschiedenis van Libanon vond plaats op 4 augustus. De echo’s waren te horen binnen een straal van 20 kilometer. De inwoners van de hoofdstad van Cyprus, Nicosia, voelden ook de explosie ondanks de afstand van 250 kilometer in Beiroet.

De chronologie van de gebeurtenissen in de haven van Beiroet

Igor Greschushkin, een Russisch staatsburger uit Chabarovsk, die nu met zijn vrouw Irina in Cyprus woont en daar optreedt als directeur van UNIMAR SERVICE Ltd., kreeg in 2013 een opdracht om 2.750 ton ammoniumnitraat van Georgië naar Afrika te vervoeren van het Georgische bedrijf Rustavi Azot LLC. Ter vergelijking: Amatol is een militair explosief en een oorlogsgerelateerde uitrekking van het zeer dure TNT met gewaardeerd ammoniumnitraat (kunstmestcomponent) vond niet alleen in het Duitse Rijk plaats. Het mengsel Amatol is slechts iets minder explosief dan TNT, het TNT-equivalent is 0,8.

Het schip van Greschushkin genaamd MV RHOSUS voer op 23 september 2013 onder de vlag van Moldavië van Batumi in Georgië naar Biera in Mozambique. Volgens het Moldavische scheepsregister was MV RHOSUS eigendom van het Panamese geregistreerde bedrijf BRIARWOOD CORPORATION en werd het gecharterd door het bedrijf TETO SHIPPING LIMITED op de Amerikaanse Marshalleilanden, waarvan de manager Igor Greschushkin was. Het schip was niet in de beste staat en de geschatte waarde was ongeveer 350 duizend dollar. Voor de levering van de lading van Batumi aan Mozambique ontving rederij Greschushkin een miljoen dollar. De roestige oude zielsverkoopster, gebouwd in 1986, brak bijna uit elkaar zodat ze op 21 november 2013 in Beiroet moest aanleggen voor herstellingen. De lading werd geïnspecteerd en vastgehouden nadat de havenautoriteit verklaarde dat „voor het vervoer vereiste documenten en veiligheidsmaatregelen“ ontbraken. Rederij Greschushkin was zijn schuldeisers in Georgië veel geld schuldig, dus werd het schip namens een advocatenkantoor door de Libanese autoriteiten in beslag genomen. De scheepseigenaar heeft ook geen geld beschikbaar gesteld voor reparaties. Er was ook een tweede bemanning aan boord, die loon verschuldigd was aan de werkgever TETO. Het schip was in een onzeewaardige conditie en kon de haven niet meer verlaten. De havengelden waren zeer hoog en de schulden voor de ankerplaats groeiden met de dag.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: