Open brief aan VRT – Pater Daniel Maes

open-brief-aan-vrt-–-pater-daniel-maes

14-09-20 04:00:00,

Geachte leden van de  Raad van Bestuur,

Onze Openbare Omroep VRT streeft een ambitieus doel na en wil kwaliteit bieden,  die tevens relevant is voor gans de Vlaamse bevolking. Deze lofwaardige ingesteldheid kan alleen maar toegejuicht worden. Met de huidige pandemie van de coronavirus, COVID-19, beseffen we nog beter hoe belangrijk onpartijdige en waarheidsgetrouwe berichtgeving is.   En op dit gebied wil ik graag een voorstel indienen en toelichten.

Reclame voor jihadisten

Mijn voorstel betreft de berichtgeving over de oorlog in Syrië. Het is slechts één onderwerp, maar wel erg belangrijk. De  hele internationale gemeenschap is er bij betrokken en alle grote wereldmachten strijden daar nu om hun belangen.

Zelf leef ik al sinds 2010 in Syrië, heb de samenleving gekend voor de oorlog, zag hoe de opstanden begonnen werd door tienduizenden zwaar gewapende en zwart bebaarde terroristen die de omgeving gedurende maanden belaagden.

IMG_3949

Daniel Maes is verbolgen over de wijze waarop onze media over het leed van Syrië berichten. De terroristen van al Qaeda & Co werden hier door professor emeritus Rik Coolsaet op de VRT zelfs omschreven als idealisten. Wat in wezen toch het verlenen van steun aan de terreur is. Geen probleem voor onze overheid. Ooggetuige Daniël Maes wordt al sinds 2011 gebannen uit onze media. En dan durft men schrijven dat er hier in België geen censuur is. Men laat heel bewust maar een klok van het verhaal horen. Tom Naegels, vroeger ombudsman van De Standaard, verdedigde die praktijk ooit zelfs.

Ik bleef op meer dan wonderlijke wijze in leven, samen met onze gemeenschap, die zich (als MSJM: Monastery Saint James the Mutilated) (1) op verschillende terreinen en samen met vele ngo’s efficiënt tracht in te zetten voor de noodlijdende bevolking over gans Syrië.

De mainstream media hebben vanaf het begin bepaalde opvattingen verspreid die niet waarheidsgetrouw zijn. De berichten waren gebaseerd op verzonnen verhalen die werden herhaald als voorwendsel om dit volk uit te moorden en dit mooie land te vernietigen en het aan de belangen van de westerse heersers te onderwerpen. Na negen jaar worden deze helaas, nog steeds herhaald (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/12/oorlog-in-syrie-gaat-tiende-jaar-in/; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/13/tijdslijn-negen-jaar-syrie/).

Dergelijke berichtgevingen verzwijgen de werkelijke achtergronden en motieven, verspreiden halve waarheden en hele leugens,