De griepprik – Viruswaarheid

de-griepprik-–-viruswaarheid

01-10-20 01:08:00,

Ik begrijp dat er extra veel reclame wordt gemaakt voor de griepprik. Nu ben ik geen arts, dus neem mijn advies voor wat het is, advies.


Reclame voor de griepprik

De griepprik is een vaccinatie tegen influenza. Dit is een groep virussen waarvan je de griep krijgt, althans zo noemden wij dat tot nu toe. Waarom zeg ik tot nu toe? 

Bijgevoegd is het reclameblad voor de griepprik. Afgezien van de reclame uitingen staat er ook iets opvallends op, 2700 doden per jaar. Betere reclame zou zijn als ze daar 6000 van zouden maken toch? Hoe meer angst hoe sneller mensen het kopen (ook als je verzekering het betaalt “koop” je het). 

Zou het zo kunnen zijn dat er al langer bekend is dat de griep een breder begrip is? Sowieso is de griepprik uitgebreid met een extra stam, er zitten nu 4 verschillende stammen in, in tegenstelling tot 3 stammen de jaren ervoor. 

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat daardoor de griep dit jaar nauwelijks voorkwam. Dan zou ik dat er zeker uit marketing oogpunt op zetten. 2020 haalde de griepprik wel een reductie van 90% in plaats van de 40% die wordt geclaimd. Wat netjes zullen veel mensen zeggen. Ondanks dat er meer doden geclaimd kunnen worden en een hoger percentage voor de bescherming doen ze het gemiddelde. 

Wat natuurlijk ook kan, aangezien Corona altijd al voorkomt, is dat die ongeveer 6000 een “mixed bag” is. Deels Corona deels Influenza en wellicht nog een paar andere virussen. Zeker als je kijkt naar de spreiding van de SARI (severe acute respiratory infection) slachtoffers die meerdere virusperiodes omvat (luchtweginfecties zijn seizoensgebonden).

Waarom wordt het eigenlijk griepprik genoemd? Waarom niet vaccin?

Waarschijnlijk ook weer marketing. Een vaccin moet minimaal 3 jaar werken en het liefst toch wel je hele leven beschermen. De griep “prik” doet dat niet, sterker nog, legio verhalen over mensen die juist als ze de prik hebben, zieker worden dan andere jaren. Het is dus eigenlijk een mislukt product dat met heel veel marketing toch nog wordt verkocht. 

Doet het ook echt wat? Helaas is dat ook geen succesverhaal: juist bij de mensen die extra bescherming nodig hebben, werkt het maar zeer beperkt. Helemaal niet gek natuurlijk als je bedenkt hoe het werkt.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: