Open Brief van Oleg Musyka, beschuldigd als Kremlin Agent

open-brief-van-oleg-musyka,-beschuldigd-als-kremlin-agent

12-10-20 07:41:00, 2 0 ShareTweetSubscribe Read Time:5 Minute, 54 Second De organisatie Global Rights of Peaceful People (groppintpl ) opgericht in 2015. De aanleiding was 2 mei 2014: Het bloedbad van het “vakbondshuis in Odessa. Waar velen die aanwezig waren, in het gebouw ‘levend verbrand werden’. Oleg Musyka was ook in het vakbondshuis en overleefde de aanslag die door neonazi’s was uitgevoerd . Hij was niet veilig meer in Odessa en kreeg politiek asiel in Duitsland.

In 2013 begon volgens het westen de opstand of revolutie in Oekraïne, zo wordt het beschreven. Op 21 november 2013 ontstonden er protesten tegen de regering Viktor Janoekovytsj naar aanleiding van diens niet ondertekening van het associatieverdrag tussen de Europese Unie en de Oekraïne. Dat is precies waar het om draaide het associatieverdrag. De revolutie of de opstand was geënsceneerd door de EU zelf. De EU is nu de “baas” in Oekraïne en al snel waren multinationals aanwezig, om net als in andere EU landen, fabrieken, Starbucks, McDonald etc. neer te zetten en de bevolking er niet beter op gemaakt, gezien de lage lonen en de exorbitante huren. In Odessa, waar ik was, is aan de kust van de Zwarte Zee, binnen 2 jaar een complex uit de grond gestampt met luxe appartementen en winkels, gemaakt voor de rijken van Europa en de VS, waar de gewone bevolking alleen maar van kan dromen. Daar in tegen is er totaal niets aan de infrastructuur gedaan en rijden er nog elektrische trolleybussen en trams uit de Sovjet periode. Dit is de belofte van de EU voor Oekraïne, een land voor de rijke, kapitalisten en multinationals.

In 2014 namen ultra-rechtse partijen, neonazi’s de macht over in Oekraïne en verachte en bedreigde iedereen die tegen hen was, m.n. de etnisch Russische sprekende groep, waarvan er velen waren in Odessa. Ik ben zelf twee keer naar Odessa afgereisd op uitnodiging van groppintpl, die een vreedzame organisatie zijn en proberen de slachtoffers van deze aanslag te helpen. De organisatie werkt samen met de “dwaze moeders van Odessa”, de moeders van de slachtoffers, naar een idee van de dwaze moeders van Argentinië!

Voor meer informatie en de gebeurtenissen zie (onderstaand) mijn boek(je), dat ik na mijn twee bezoeken geschreven heb over de situatie in Odessa.