“De Sams is stil” | Door Adam Nümm | KenFM.de

“de-sams-is-stil”-|-door-adam-numm-|-kenfm.de

13-10-20 07:25:00,

Een commentaar van Adam Nümm.

„De Sims is stil“ zegt het, trekt het masker over zijn gezicht en gaat in bed liggen. Een belangrijke scène in de Corona nieuwe productie van de klassieker in het Atze Theater Berlijn. Waarom het dragen van een masker op het podium van de revolutionaire geschiedenis al mijn tanden eruit trekt en uiteindelijk tranen in mijn ogen brengt als cultuurwerker. Een reflectie.

Het begint met een toespraak van de theaterdirecteur. Hij is zichtbaar blij met het aantal gasten dat is gekomen. Het evenement is „uitverkocht“, aangezien alle culturele aanbiedingen in Berlijn op dit moment – hoewel slechts ongeveer een derde van de plaatsen te koop was – om veiligheidsredenen zijn. Ik vind één opmerking die hij maakt verbazingwekkend: hij is nogal verbaasd dat zoveel mensen naar het theater zouden „durven“ gaan, wat hij niet had verwacht vanwege de gevaarlijke situatie. Hij bedankt ook voor het vertrouwen dat de mensen in het theater hebben en dat ze „hier niet geïnfecteerd raken“, waarmee hij waarschijnlijk het hygiëneconcept bedoelt. Dit lijkt misschien een beetje grotesk, maar het is slechts de opmaat naar een gedenkwaardige theaterervaring.

De rode draad gaat snel verloren onder de maskers

Het stuk begint met een muziekstuk – de band doet het erg goed. En ook de acteurs handelen meestal vakkundig en to the point – maar toch wil het geheel niet echt op gang komen. De grijze Mr. Taschenbier, een van de twee hoofdrolspelers, zingt en danst zijn zorgen – hij heeft het moeilijk om een man te zijn, zoveel is zeker.

Onder zijn kin draagt hij een corona-masker – in eerste instantie denk ik dat dit een regie-idee is om het geheel visueel in een eigentijdse context te plaatsen. Maar het stuk bereikt al snel zijn tijdelijke dieptepunt als de heer Taschenbier de Sams ontmoet.

Plotseling trekken beide acteurs hun masker op in hun gezicht, de volgende dialoog lijkt bleek en als achter een glazen wand kan men de nieuwe kennismaking van de twee personages niet emotioneel volgen, ook akoestisch is het moeilijk te volgen, want zelfs goede sprekers met maskers zijn moeilijk te begrijpen.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: