Programma’s gericht op gedragsverandering – Alwareness

programma’s-gericht-op-gedragsverandering-–-alwareness

05-11-20 05:56:00,

Het lijkt erop alsof wij in een voorgeschreven werkelijkheid zijn beland. Feiten doen er niet toe, onderzoeken van gerenommeerde wetenschappers worden achteloos terzijde geschoven en het ‘verhaal’ over wat het is mag niet in twijfel worden getrokken. Als je om je heen kijkt dan zie je meer en meer dat het verhaal dermate diep lijkt te zijn doorgedrongen, dat een groeiend aantal mensen er helemaal in geloven.

‘Voorgeschreven werkelijkheid’ veronderstelt nog dat wij iets krijgen opgelegd van bovenaf. Als je echter naar het gedrag van veel mensen kijkt dan krijg je niet de indruk dat er voor hen dwang zit achter de manier waarop ze naar de werkelijkheid moeten kijken. Veel vinden het zwaar en klagen wel, maar de meeste van hen zijn ervan overtuigd dat we hier doorheen moeten en dat er geen andere keus is dan te doen wat de overheid van de burgers vraagt, omdat de overheid toch wel zal weten wat het beste voor ons is.

In ‘Geld in de Bijrol’ is een hoofdstuk over ‘massmindf**k’ opgenomen. Hierin wordt onder meer geschreven over de Britse SCL groep, het moederbedrijf van Cambridge Analytica. Beide kwamen de afgelopen jaren in opspraak vanwege twijfelachtige politieke campagnes. De SCL Groep vermeldt op de website dat: “de Groep data, analyses en strategieën wereldwijd levert aan overheden en aan militaire organisaties. De groep heeft 25 jaar ervaring in het leveren van programma’s gericht op gedragsverandering en wordt door meer dan zestig landen officieel erkend als leverancier van programma’s op het gebied van defensie en sociale verandering.”

Programma’s, gericht op gedragsverandering? Heeft dit betrekking op het gebruik van data en analyses van het bestaande gedrag om het vervolgens aan te wenden op de sociale media? Zoals bijvoorbeeld oud Facebook medewerkers uit de doeken hebben gedaan in de documentaire ‘The Social Dilemma’? Facebook weet meer over jou dan jij over jezelf en ze gebruiken die informatie ook. Niet alleen om informatie over jou te verkopen aan bedrijven, waardoor deze gericht kunnen adverteren, ook om jouw gedrag als gebruiker van de sociale media te beïnvloeden. Er wordt geweten waar de zwakke punten zitten in jouw karakter en hoe die kunnen worden blootgelegd door reacties op jouw posts zo te timen dat je in de fuik stapt zonder het in de gaten te hebben.

“Al ontbreekt echt ieder bewijs voor de werkzaamheid van extra maatregelen: ons kabinet zal u vanavond laten weten dat ze nog meer schijn controle willen over u en mij..

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: