Vreemde dood van de president van de middenklasse | Door Hermann Ploppa | KenFM.de

vreemde-dood-van-de-president-van-de-middenklasse-|-door-hermann-ploppa-|-kenfm.de

09-11-20 07:44:00,

Een politiek overlijdensbericht voor Mario Ohoven

Een standpunt van Hermann Ploppa.

Op zaterdag 31 oktober kwam Mario Ohoven, lange tijd voorzitter van de Duitse Vereniging van Middelgrote Ondernemingen (BVMW), om het leven bij een ongeval met zijn Bentley. Reddingsteams probeerden de man die met de dood worstelde te bevrijden uit de volledig vernielde auto – zonder succes. Ohoven was op een duidelijk recht stuk van de Autobahn 44 tussen Ratingen en het knooppunt Düsseldorf-Nord toen zijn luxe auto van de weg afreed om redenen die nog niet duidelijk waren en in botsing kwam met de vangrail. Dit was een zogenaamd solo-ongeval, wat betekent dat andere weggebruikers niet betrokken waren bij het ongeval.

Over de omstandigheden en oorzaken van dit tragische ongeval kan op dit moment nog niets definitief worden gezegd. Of de vierenzeventigjarige Ohoven een flauwte heeft opgelopen, of dat de auto is uitgevallen, of dat andere oorzaken de schuld zijn – dat weten we niet. Zoveel kan echter duidelijk worden gezegd: De plotselinge dood van Mario Ohoven komt op een zeer cruciaal moment. Ohoven was sinds 1998 voorzitter van de Duitse vereniging van kleine en middelgrote ondernemingen. Hij heeft zijn vereniging altijd krachtig kunnen betrekken bij het politieke debat. Vanaf 2004 heeft de Rijnlander ook het voorzitterschap van de Europese koepelorganisatie van middelgrote en kleine bedrijven, CEA-PME, overgenomen. De Europese overkoepelende organisatie omvat MKB-organisaties uit 15 landen. Ohoven zorgde ervoor dat CEA-PME, dat in 1992 werd opgericht, meer politiek gewicht kreeg in Brussel, onder meer door zich te registreren als lobbygroep bij de Europese Commissie. De uitgaven van kleine en middelgrote ondernemingen voor lobbywerk in Brussel zijn echter een bescheiden 16.000 euro.

Mario Ohoven was een oogverblindend figuur. Hij kwam uit een ondernemersbudget. Ohoven was niet het symbool van het typische middelgrote bedrijf. Hij was geen dakdekker of eigenaar van een werktuigbouwkundig bedrijf. Ohoven verdiende zijn niet onaanzienlijke inkomen als beleggingsadviseur. Of beter gezegd: als beleggingsadviseur. Dus adviseerde hij rijke medeburgers hoe ze hun geld moesten investeren, zodat ze zo min mogelijk belasting hoefden te betalen. Zijn klantenkring bestond dan ook vaak uit mensen die veel meer dan middelgrote vermogensbestanddelen mochten bezitten. Daarom richtte Ohoven zich op de rijken en de schoonheden van deze wereld.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: