We maken een einde aan het continuüm van de machteloosheid! | Door Bastian Barucker | KenFM.de

we-maken-een-einde-aan-het-continuum-van-de-machteloosheid!-|-door-bastian-barucker-|-kenfm.de

20-11-20 03:42:00,

De actuele gebeurtenissen nodigen u uit om te zoeken naar aanwijzingen: Hoe kan het dat zoveel mensen zich onderwerpen aan regels en beslissingen zonder deze zelfbewust in vraag te stellen? Er komt een veel dieper liggend probleem aan het licht, namelijk de sterke neiging om zich machteloos of ineffectief te voelen en de angst voor negatieve gevolgen als de eigen mening afwijkt van die van de meerderheid.

Een standpunt van Bastian Barucker.

Hoe mooi zou het zijn om te denken dat wanneer het bewijs van coronamaatregelen wordt onthuld en er nieuwe machthebbers worden gekozen, we het probleem hebben opgelost. Ik denk eerder dat we ons moeten toeleggen op een diepere zoektocht naar bewijzen die de oorzaken van deze misstanden radicaal aanpakken, in plaats van de symptomen te bestrijden.

Waar komen we vandaan?

Onze geschiedenis als Homo Sapiens begint in omstandigheden die vandaag de dag onvoorstelbaar zijn. 97 % van ons bestaan als Homo Sapiens leefden we als jager-verzamelaars in de gemeenschap. We hadden de competentie en het vermogen om aan onze belangrijkste behoeften te voldoen. Aan de ene kant waren we afhankelijk van het goed functioneren van de gemeenschap om ons heen en aan de andere kant perfectioneerden we ons vermogen om mee te gaan met de stroom van de natuur om onszelf en de hele gemeenschap te voeden, te kleden en een thuis te maken. Veel mensen zijn op dit moment zo vervreemd van de natuur dat deze originele manier van leven erg ver van hen af lijkt te staan. Deze oude tijd wordt door de Amerikaanse antropoloog Marshall Sahlin in zijn boek Stoneage Economics de oorspronkelijke welvaartsmaatschappij genoemd:

„In 1972 publiceerde hij zijn boek „Stoneage Economics“, waarin hij aan de hand van verschillende etnografische bronnen bewijst dat jager-verzamelaarsmaatschappijen in staat waren om in een specifieke vorm van „welvaart“ te leven, zelfs onder de omstandigheden van de woestijn of de ijswoestijn. Ons beeld van het magere en harde leven in de steentijd moet volledig worden herzien. Ja, het is eerder de huidige samenleving waarin schaarste een geïnstitutionaliseerd economisch principe is! In tegenstelling tot de beschaafde wereld, waar een groot deel van de bevolking elke nacht hongerig naar bed gaat,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: