Zo gebruiken politieke partijen Facebook en Google om jouw stem te winnen

zo-gebruiken-politieke-partijen-facebook-en-google-om-jouw-stem-te-winnen

04-02-21 09:14:00,

Met nog iets meer dan een maand voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn de campagnes in volle gang. Dit jaar kunnen we weinig flyerende partijleden vinden op winkelcentra, of verkiezingsdebatten in buurthuizen. Politieke partijen wisten kiezers al jaren steeds beter online te vinden en zullen deze lockdown nog vaker op onze schermen verschijnen. Maar komt dat de democratie ten goede?

‘Heb je een boze boer voor mij?’

Veel politieke partijen hebben het microtargeten al ontdekt. Daarbij wordt de verkiezingsboodschap afgestemd op de persoon die men wil bereiken. Zo kan een vrouw van tussen de 40 en 50 jaar die graag naar het theater gaat, een verkiezingsboodschap te zien krijgen van een partij die meer geld wil vrijmaken voor de culturele sector. Of een boer die een bepaald tractormerk leuk vindt, kan te zien krijgen dat een partij niet zo’n probleem heeft met stikstofgassen. Handig omdat je precies te zien krijgt wat je interessant vindt? Of angstaanjagend dat platformen zoals Google en Facebook op basis van jouw internetgedrag uitgebreidere psychologische analyses van je hebben dan je psycholoog? Wat je leuk vindt, waar je je boos over maakt, hoe snel je een aankoop doet, hoe lang je naar een bepaald bericht kijkt en hoe snel je bij andere berichten doorscrolt: alles is informatie die nuttig is om je gedrag te voorspellen en te beinvloeden.

Handig omdat je precies te zien krijgt wat je interessant vindt? Of angstaanjagend dat platformen zoals Google en Facebook op basis van jouw internetgedrag uitgebreidere psychologische analyses van je hebben dan je psycholoog?

‘U vraagt, wij draaien’

Politieke partijen kunnen net als bedrijven adverteren op de platformen die gebruikers door en door kennen. Wil een partij een veganist bereiken die zich zorgen maakt om de klimaatcrisis, of een boze man die zijn buurt en land graag boreaal houdt? ‘U vraagt, wij draaien’, zeggen de platformen dan. Zolang politieke partijen maar diep genoeg in de buidel tasten.

Het observatorium van de Universiteit van Amsterdam Hier vind je het dashboard van het observatoriumheeft een dashboard ontwikkeld waarin we kunnen zien hoeveel geld partijen daadwerkelijk besteden aan politieke advertenties. Ook Follow the MoneyEn hier vind je het dashboard van Follow the Money houdt hier een dashboard over bij. Daarop is te zien dat FvD sinds september 2020 maar liefst €72.000 heeft uitgegeven aan 278 Facebookadvertenties.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: