VVD-fractievoorzitter stapt op en schrijft open brief aan Mark Rutte – CSTV

vvd-fractievoorzitter-stapt-op-en-schrijft-open-brief-aan-mark-rutte-–-cstv

01-03-21 08:25:00, “Doordrukken avondklok was de druppel.”

Een open brief van de Limburgse VVD-fractievoorzitter Ghislen Nysten aan mark rutte mocht het nieuws niet halen. De brief is afgelopen week geschreven.

De open brief van Ghislen Nysten

Geachte minister-president, beste Mark,

Het is het mij niet meer waard.

Hiermee duid ik op mijn fractievoorzitterschap van de VVD in de gemeente Beek. Gezien de beangstigende ontwikkelingen kan ik mijzelf niet langer met een zuiver geweten in de spiegel aankijken, wetende dat mijn partij – de VVD – grotendeels verantwoordelijk is voor de ontmenselijking die momenteel plaatsvindt.

Ik kan dan ook niet langer namens de VVD de stem van het volk vertegenwoordigen. Niet langer wil ik een beleid steunen dat een kakkerlak probeert te doden met een atoombom. Zeker niet wanneer deze bom alles kapot maakt dat het leven waard maakt — de kleine, maar grote dingen:

Het bijwonen van de balletopvoering van je dochter en haar na afloop met tranen in je ogen vertellen hoe goed ze haar best deed. Het bestellen van een biertje in de stamkroeg om daarna luidkeels met vrienden je week door te nemen. Het omhelzen van je collega bij wie het even tegenzit. Het spontaan binnenvallen bij je favoriete oudoom of zijn uitvaart bijwonen, enkele maanden later. Kortom: het “mens zijn”.

Dat kan niet meer. Niet door het virus, maar door het allesvernietigende coronabeleid. De kleine alledaagse dingen die ons hoop geven, die ons mens maken, worden kapot gemaakt. Juist wanneer we hoop en menselijkheid zo hard nodig hebben. Is het dat waard, Mark?

Mij niet. En ook bij anderen begint dat inzicht te groeien. Je hierover uitspreken kan alleen niet. Wij als samenleving moeten maar accepteren dat de meest alledaagse zaken als crimineel gedrag worden bestempeld; van het maken van een avondwandeling tot samenkomen van een groep vrienden. Gedrag dat eerst normaal – en zelfs gezond – was, maar nu uitnodigt tot een huisbezoek van de politie met het stempel “opruiing”.

En dat enkel op basis van een ongerechtvaardigde angst voor een – voor het overgrote deel van de mensen – ongevaarlijk virus. En hoewel het doel vaak de middelen rechtvaardigt, hebben we nu een punt bereikt waarop dit niet meer het geval is. Het punt waarop jongeren zonder perspectief thuis zitten en waarop ouderen alleen en op afstand hun laatste levensjaar doorbrengen.