De tijd dringt – EnerzijdsAnderzijds

de-tijd-dringt-–-enerzijdsanderzijds

12-03-21 09:35:00,

Onderstaand een deel van de recente nieuwsbrief van Artsen Covid Collectief.

De tijd dringt. De tijd vliegt! We moeten er optimaal gebruik van maken: de ontwikkelingen rondom het coronabeleid van de overheid gaan razendsnel. Het aantal positieve test uitslagen steeg en toch versoepelde het kabinet begin maart de zeer strenge maatregelen. Als je tenminste van ‘versoepelen’ kunt spreken met de openstelling van kappers en op afspraak 10 minuten winkelen.

Na drie maanden van de strengste maatregelen van heel Europa, ervaren de meeste mensen een klein beetje meer speelruimte als een flinke stap. Daar ligt nu ook juist de valkuil. Dit is psychologische gedragsbeïnvloeding. Dit gebeurt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld: Omkoping:Er wordt je verteld dat het ‘vaccineren van iedereen in Nederland’ de enige manier is om weer terug te kunnen naar een vorm van ‘normaal’.Beroemdheden inzetten:Eén van de oudste en meest gebruikte marketingtrucs: het inzetten van bekende Nederlanders. Deels omdat het werkt, maar vooral omdat het goedkoop en gemakkelijk is.

Bewust creëren van “schaarste”:We zien al weken achter elkaar krantenkoppen over de “beperkte voorraad” van vaccins en hoe mensen in Nederland wanhopig op zoek zijn naar een shot.

Populariteit creëren:
Groepsdruk inzetten als marketing instrument. En een andere oude truc in de marketing: het kweken van populariteit middels het idee dat die populariteit al bestaat.

Niet vaccineren is geen ‘normaal’ leven meer leiden:Er is de laatste tijd veel gepraat over vaccinatiepaspoorten. Het idee dat nu verspreid wordt is dat ze ‘onvermijdelijk’ zijn om weer een ‘normaal’ leven te kunnen leiden. Het idee van ‘onvermijdelijkheid’ is een krachtig hulpmiddel. Je kunt het gebruiken om gevoelens van nederlaag bij je oppositie op te wekken en zo hun toestemming zonder dwang te krijgen. 

Dit zijn bekende marketing strategieën om psychologische gedragsbeïnvloeding te bewerkstelligen. Vervang de term COVID19 door ZEEP en pas de tekst enigszins aan en je hebt een dijk van een zeepreclame.

We moeten extra alert zijn. Enerzijds lijken we snel te vergeten wat ‘normaal’ is; wat vrijheid van bewegingsruimte, van meningsuiting, van zelfbeschikkingsrecht ook alweer inhouden. Anderzijds is het zaak om goed te luisteren en te lezen wat de overheid met ons communiceert, of dat wel klopt met de werkelijkheid en past binnen de wetgeving en de rechten van de mens.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: