“Laat kinderen voelen: ik ben al goed zoals ik ben” – Maame Joses met Evelien Deiters – Café Weltschmerz

“laat-kinderen-voelen:-ik-ben-al-goed-zoals-ik-ben”-–-maame-joses-met-evelien-deiters-–-cafe-weltschmerz

15-04-21 06:08:00,

Café Weltschmerz · “Laat kinderen voelen: ik ben al goed zoals ik ben” – Maame Joses met Evelien Deiters VAN CITO-TEST NAAR CORONA-TEST

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd kondigde onlangs aan dat de jeugd GGZ helemaal vol zit. De wachttijden lopen op tot een jaar. “Zelfs suïcidale jongeren kunnen niet goed meer terecht,” zegt kinder- en jeugdpsycholoog Evelien Deiters in een boeiend interview met Maame Joses.

Deiters vertelt dat zij in haar praktijk heel veel jongeren krijgt, bijvoorbeeld meisjes tussen de 12 en 18, die zichzelf snijden. Jongens met suïcidale gedachten. De coronamaatregelen hakken er vooral in bij gezinnen die al kwetsbaar zijn.

Hoe kan het dat zoveel jongeren zo slecht gedijen? Volgens Deiters zit het probleem niet bij de jeugdzorg – maar bij de samenleving. “Onze systemen zijn gebaseerd op angst, op macht, op controle, op schaarste-denken.”

Zij wijt veel van de problemen aan de manier waarop ons onderwijs is georganiseerd. “Het gaat niet om de leerkrachten, maar zij zitten gevangen in een systeem dat in essentie de boodschap uitdraagt: jij bent niet goed genoeg, jij bent nog niet iemand, wij gaan jou nu vol stoppen met kennis, en als je dan van school af gaat, dan ben je iemand.”

Het idee dat daar van uitgaat, zegt zij, “houdt ons klein”. Daar komt dan nog “de enorme competitie bij”, zegt Deiters. “Die begint al in groep 3. Alles is gericht op de CITO scores. Dan komt daar de hele categorisering bij van VMBO, HAVO, VWO. Dit doet zo te kort aan ons menselijk potentieel.”

Veel scholen proberen creatief om te gaan met de regels die hen worden opgelegd, maar, zegt Deiters, “bottom line gaat het om CITO scores en om cijfers. Dat is zo’n beperkte blik op alles wat wij zijn.” De gevolgen ziet zij dagelijks terug in haar praktijk. “Kinderen voelen: ik ben niet goed genoeg. Dat is wat ze internaliseren door het onderwijssysteem.”

Corona heeft de kwalijke kanten van het systeem alleen maar erger gemaakt. “Wat is het programma dat van de coronamaatregelen uitgaat? Je laat kinderen voelen: ik ben mogelijk continu ziek, ik loop met gevaarlijke virusdeeltjes rond, ik ben niet de baas over mijn eigen lichaam, ik kan niet zelf een inschatting maken of ik wel of niet ziek ben,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: