Klokkenluider: Facebook wakkert polarisatie bewust aan – Café Weltschmerz

klokkenluider:-facebook-wakkert-polarisatie-bewust-aan-–-cafe-weltschmerz

05-10-21 09:25:00,

Facebook verdeelt de samenleving maar grijpt niet in om dat te stoppen. Polarisatie zorgt namelijk voor meer bezoekers op het mediaplatform. Dat zegt Frances Haugen, voormalig productmanager van het bedrijf. Topmedewerker Nick Glegg noemt de aantijgingen “Belachelijk”.

Het social mediabedrijf van Mark Zuckerberg ligt onder vuur. In een interview in het gerenommeerde CBS programma 60 minutes vertelt de ex-werknemer hoe medewerkers van het techbedrijf zagen dat bepaalde stellingname en (des)informatie zorgde voor meer verdeeldheid in de maatschappij. Aan de hand van algoritmes kunnen datamedewerkers en analisten dat mechanisme bijsturen, maar er werd besloten om dat niet te doen. Uit winstbelang. Meer polarisatie zorgde er namelijk voor meer bezoekers op het platform. Volgens Haugen voedde de werkwijze van Facebook mede de ‘bestorming van Het Capitool’ op 6 januari van dit jaar.

“Facebook has realized that if they change the algorithm to be safer, people will spend less time on the site, they’ll click on less ads, they’ll make less money,” says Facebook whistleblower Frances Haugen. https://t.co/wbxxfgorNE pic.twitter.com/zpQIwcdatr

— 60 Minutes (@60Minutes) October 3, 2021

Nick Glegg is vice-president beleid en algemene zaken van het bedrijf. Tegen CNN deed hij de aantijgingen van Haugen af als “belachelijk”. Facebook had volgens hem alleen al het afgelopen jaar  miljarden nepaccounts verwijderd. Glegg beweert dat het mediabedrijf al bestaande polarisatie niet kan vergroten en wijst op de individuele verantwoordelijkheid van gebruikers.

De klokkenluider heeft eerder gewerkt voor bedrijven als Google en Yelp en is bekend met technieken waarmee de het gedrag en de aandacht van gebruikers worden beinvloed. Ze is van mening echter dat Facebook daarin verder gaat dan andere techbedrijven.

Het bedrijf van Zuckerberg -waaronder ook de chatdienst WhatsApp en mediakanaal Instagram vallen- komt regelmatig in het nieuws vanwege de negatieve invloed die het heeft op gebruikers. De rol van Facebook bij verkiezingen is eerder bekritiseerd, maar ook de invloed op (jonge) vrouwen en hun lichaamsbewustzijn en eetpatroon. Een aantal jaren geleden meldde onderzoek dat het bedrijf schadelijk was voor veel de mentale gezondheid van veel jongeren.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: