Requiem voor vrijheid

requiem-voor-vrijheid

09-10-21 10: 00: 00,

De verkiezingen waren. Spookachtig. Grondrechten ontnomen, mensen belasterd, feitelijke kritiek platgewalst met leuzen, critici tot lastposten verklaard, hun rekeningen opgeheven, standpunten, meningen, denken dat stoort: allemaal onzichtbaar gemaakt. Er is een bewakingsmachine geïnstalleerd, opnieuw in naam van de gezondheid, een machine die haar karakter pas bij nader inzien prijsgeeft, en het zijn verkiezingen en niets van dit alles is een probleem. Spookachtig.

In deze dimensie overtreft het systeem ongetwijfeld zijn voorgangers: was er ooit een besef van dictatuur, althans in delen van de samenleving, nu is ook dat gladgestreken. De totale functionalisering, de totale integratie in productie- en dienstenketens, de numerisering, de vernietiging van het geheim en de definitieve oplossing van het menselijke vraagstuk: het is allemaal niet aan de orde. Ja, het is inderdaad akelig stil bij ARD en ZDF als de olifantenronde doorgaat.

De eerste Requiemzetting in de muziekgeschiedenis is verloren gegaan. Het is geschreven door Guillaume Dufay (ongeveer 1397 tot 1474). En zo wordt de Missa pro defunctis van Johannes Ockeghem (ongeveer 1420 tot 1497) uit het jaar 1461 beschouwd als het eerste muzikale eerbetoon aan de overledenen, zij die “uit functie zijn getreden”. Ik geef de voorkeur aan de versie van Marcel Pérès en zijn Ensemble Organum. Een pre-beschavings vreemdheid resoneert nog steeds diep,

” Lees verder

%d bloggers liken dit: