Het WEF pleit voor het gebruik van “windaangedreven boten” om de scheepvaart koolstofvrij te maken

het-wef-pleit-voor-het-gebruik-van-“windaangedreven-boten”-om-de-scheepvaart-koolstofvrij-te-maken

30-07-22 06:52:00, Concept tekening van Oceanbird, het door wind aangedreven vrachtschip van Wallenius Marine. © Wallenius Marine (CC BY-SA 4.0) In een zoveelste poging om de internationale handel te vernietigen, dringt het Wereld Economisch Forum (WEF) er bij bedrijven op aan om terug te gaan naar het gebruik van “windaangedreven boten” (d.w.z. “zeilboten”) om de scheepvaartindustrie koolstofarm te maken, bericht Keean Bexte.

In een artikel getiteld “Van elektrische veerboten tot door wind aangedreven boten: zo kan de scheepvaartindustrie koolstofarmer gemaakt worden,” zegt het WEF dat de scheepvaartsector verantwoordelijk is voor 3% van de wereldwijde uitstoot. Dat is blijkbaar onaanvaardbaar, en de scheepvaartmaatschappijen moeten sneller overschakelen op “duurzamere” alternatieven, zoals wind- en zonne-energie.

“Wind, zon en andere vormen van hernieuwbare energie kunnen op schepen worden ingezet om ze te helpen voortstuwen. De Zweedse scheepsbouwer Wallenius Marine en zijn partners ontwikkelen de “Oceanbird,” een door wind aangedreven vrachtschip dat 7.000 auto’s kan vervoeren,” schrijft het World Economic Forum.

Foto’s van het schip zijn minder indrukwekkend dan de beschrijving, want het schip lijkt slechts een moderne versie te zijn van een 19e eeuws vrachtschip – een nieuwe jas van een oud ontwerp en een poging om een methode nieuw leven in te blazen die commercieel verlaten werd na de komst van door stoom, kolen en diesel aangedreven zeeschepen.

Did you know that the Oceanbird is a cargo ship capable of carrying 7,000 cars using only the power of the wind?
It´s 80 metres wing sails are twice the height of masts on the largest conventional sailing vessel and may make the Oceanbird the tallest ship in the world.
⛵🌊 pic.twitter.com/SZOg2YFvbG

— Panelship (@panelship) October 15, 2020

Het WEF schept ook op dat sommige bedrijven ondoeltreffende zonne-energie en windenergie willen gebruiken om “hybride batterijsystemen” te ontwikkelen. Aangezien de vervanging van een Tesla-autobatterij een automobilist meer dan vijf cijfers kan kosten, zullen deze “hybride batterijsystemen” hoogstwaarschijnlijk zeer duur worden wanneer zij onvermijdelijk defect raken.

Misschien interessanter is de volledig elektrische veerboot die ontwikkeld wordt door de Zweedse botenbouwer Candela.

Maar hoewel de veerboot met 20-30 knopen de hoogste snelheid van een elektrische veerboot heeft, wordt deze met gemak overtroffen door veerboten met brandstofaandrijving van een decennium geleden,

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: