ZIEK: Facebook Oculus oprichter beweert VR-apparaat te ontwikkelen dat de gebruiker in de echte wereld kan doden als hij in een game verliest

ziek:-facebook-oculus-oprichter-beweert-vr-apparaat-te-ontwikkelen-dat-de-gebruiker-in-de-echte-wereld-kan-doden-als-hij-in-een-game-verliest

21-11-22 08:01:00,

In een blogbericht van 6 november beweerde Palmer Luckey, een van de oorspronkelijke oprichters van de Oculus VR die zijn bedrijf verkocht aan Facebook en nu fungeert als basis voor de metaverse-ambities van Mark Zuckerberg, dat hij een virtual reality-headset zo had aangepast dat deze zou exploderen als de drager ervan zou verliezen in een videogame, waardoor hij ook in het echte leven zou sterven, schrijft Jim Hoft.

Volgens Luckey’s blogpost getiteld “Als je sterft in het spel, sterf je in het echte leven,” diende de fictieve virtual reality headset “NerveGear” uit de Sword Art Online anime serie als inspiratie voor zijn dodelijke gaming uitrusting.

Sword Art Online (SAO) is een Japanse light novel-serie geschreven door Reki Kawahara. De anime is uitgebracht waarbij spelers hun avatars met hun lichaam besturen met behulp van een stukje technologie genaamd: Nerve Gear. Op een dag ontdekken spelers dat ze niet kunnen uitloggen, omdat de maker van het spel hen gevangen houdt tenzij ze de 100e verdieping van de toren van het spel bereiken en de eindbaas verslaan. Maar als ze in het spel sterven, sterven ze ook in het echte leven, aldus Crunchyroll.

“U wilt NerveGear, het ongelooflijke apparaat dat de werkelijkheid perfect nabootst met behulp van een directe neurale interface die ook in staat is de gebruiker te doden,” schreef Luckey.

“Het idee om je echte leven te koppelen aan je virtuele avatar heeft me altijd gefascineerd – je verhoogt meteen de inzet tot het maximale niveau en dwingt mensen fundamenteel opnieuw na te denken over hoe ze omgaan met de virtuele wereld en de spelers daarin. Opgepompte graphics maken een spel misschien realistischer, maar alleen de dreiging van ernstige gevolgen kan ervoor zorgen dat een spel echt aanvoelt voor jou en elke andere persoon in het spel. Dit is een gebied van videogame-mechanica dat nog nooit is verkend, ondanks de lange geschiedenis van sport in de echte wereld die om soortgelijke belangen draait,” vervolgt hij.

“Het goede nieuws is dat we halverwege zijn met het maken van een echte NerveGear. Het slechte nieuws is dat ik tot nu toe alleen de helft heb ontdekt die je doodt. De perfecte-VR-helft van de vergelijking laat nog vele jaren op zich wachten.

 » Lees verder

%d bloggers liken dit: